W regionie kujawsko-pomorskim ruszył kolejny konkurs przeznaczony dla firm. Tym razem środki unijne mają wspierać akcje i działania promocyjne.
Nabór jest bowiem prowadzony w ramach działania 5.5 „Promocja i rozwój markowych produktów”.
Jego celem jest wzmocnienie pozycji województwa kujawsko-pomorskiego jako obszaru atrakcyjnego gospodarczo, turystycznie i kulturowo za pomocą aktywnego wsparcia podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.
Ma to pomóc w utrwaleniu marki regionu na obszarze rynku europejskiego, intensyfikacji międzynarodowej współpracy gospodarczej przedsiębiorstw, a tym samym kreować korzystny wizerunek obszaru na gospodarczej mapie Europy.
Aby osiągnąć te cele, samorząd województwa postawił na wspieranie projektów polegających m.in. na:
- realizacji przedsięwzięć mających za zadanie promocję produktów regionalnych i lokalnych,
- przygotowaniu i prezentacji oferty handlowej i promocyjnej, w tym udział w targach zagranicznych i wystawach krajowych o charakterze międzynarodowym (wnioskodawca musi wystąpić w roli wystawcy),
- przygotowaniu oferty i realizacji działań promocyjnych w zakresie produktu markowego,
- udziale w zagranicznych lub krajowych imprezach targowo-wystawienniczych (o charakterze międzynarodowym),
- udziale w wyjazdowych misjach gospodarczych poza granice kraju (jako uczestnik),
- tworzeniu i rozwoju sieci współpracy pomiędzy grupami docelowymi.
[srodtytul]Od najmniejszych do największych[/srodtytul]
O wsparcie na realizację takich projektów mają prawo ubiegać się:
- wszyscy przedsiębiorcy (zarówno sektor MŚP, jak i duże firmy); warunkiem jest posiadanie siedziby i prowadzenie działalności na obszarze województwa od minimum 12 miesięcy,
- grupy przedsiębiorców lub grupy kooperacyjne (składające się z firm),
- instytucje otoczenia biznesu (w tym działające w imieniu grup kooperacyjnych),
- organizacje pozarządowe, w tym tzw. lokalne grupy wsparcia.
Na konkurs, który ma formułę otwartą (nabór prowadzony do wyczerpania budżetu, nie później jednak niż do 31 marca 2011r.), przeznaczono 1,7 mln euro, czyli ok. 7 mln zł.
Maksymalna wartość dofinansowania jest uzależniona od typu realizowanego przedsięwzięcia i wynosi:
- do 100 tys. zł dla jednego przedsiębiorcy/innego podmiotu w przypadku udziału w jednej imprezie targowo-wystawienniczej (wyłącznie w charakterze wystawcy),
- do 40 tys. zł dla indywidualnego przedsiębiorcy w przypadku działań informacyjno-promocyjnych,
- do 40 tys. zł w przypadku wzięcia udziału przez firmę w imprezie targowo-wystawienniczej lub misji gospodarczej (w charakterze uczestnika).
[srodtytul]Pomoc de minimis[/srodtytul]
Ponieważ wsparcie będzie udzielane zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=713EFBA7F40885BBC2C7228E52B4F09D?id=241199]rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych (DzU z 2007 r. nr 185, poz. 1317)[/link], dotacja może finansować nawet 85 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych projektu.
Ponadto wolno do nich wliczyć także wydatki poniesione już przez firmę przed dniem złożenia wniosku. Tzw. okres kwalifikowalności w ramach projektu obejmuje czas od 1 stycznia 2010 r. do 31 marca przyszłego roku.
W uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest także dodanie wydatków poniesionych w 2009 r., jednak tylko wtedy, gdy dotyczą one przedsięwzięć, których faktyczna realizacja nastąpiła (nastąpi) w roku bieżącym. Przykładem może być wniesienie z wyprzedzeniem opłat za udział w targach lub wystawach.
[ramka][b]Przykład[/b]
Firma zarezerwowała powierzchnię wystawową i wniosła za to opłatę w maju. Koszt to 5000 zł, obejmujący opłatę za wpis do katalogu wystawców.
Targi odbyły się w sierpniu. Koszt wybudowania stoiska to 20 000 zł, transportu eksponatów 5000 zł, umieszczenia reklamy promującej produkty w lokalnej prasie 8000 zł, koszty osobowe (noclegi, wyżywienie) 2000 zł, tłumaczenia 800 zł. Wszystkie takie wydatki wolno uznać za kwalifikowane.
Tym samym łącznie wyniosą one 40 800 zł. Zgodnie z przyjętym dopuszczalnym poziomem dofinansowania osiągnie ono 34 680 zł. [/ramka]
Ponadto, zgodnie z regulaminem konkursu, w jednym wniosku o dofinansowanie wolno łączyć klika typów projektów. Maksymalna wartość dofinansowania podlega wówczas sumowaniu. Nie wprowadzono także limitu liczby wniosków. To znaczy, że jeden przedsiębiorca ma prawo złożyć wnioski o dofinansowanie kilku projektów.
Jednak zastosowanie reguł pomocy de minimis wyklucza z ubiegania się o pomoc te firmy, które wykorzystały już limit tego wsparcia w tym roku lub dwóch poprzednich latach obrotowych (limit ten wynosi 200 tys. euro, a dla firm działających w sektorze transportu drogowego 100 tys. euro).
[srodtytul]Z wnioskiem do Torunia[/srodtytul]
Miejscem składania wniosków jest punkt informacyjny w urzędzie marszałkowskim w Toruniu, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 73, pok. 1. Szczegółowe informacje o naborze, wzory dokumentów, regulamin i wytyczne dotyczące oceny dostępne są na stronie [link=http://www.mojregion.pl]www.mojregion.pl[/link].
Można je także uzyskać pod nr tel. (56) 621 83 41, 621 84 09, 656 10 50. Na terenie województwa działają także lokalne punkty informacyjne: w Bydgoszczy (52 321 40 59), Grudziądzu (56 462 45 15), Włocławku (54 235 67 10) i Inowrocławiu (52 355 91 95).
Nowością jest organizacja konkursu w ramach projektu własnego samorządu „Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów dla przedsiębiorców województwa kujawsko-pomorskiego”. Dzięki temu pełna obsługa konkursu odbywa się przez Biuro Produktu Markowego w Departamencie Rozwoju Przedsiębiorczości.
Wniosek o dofinansowanie projektu został wyraźnie uproszczony, liczy dziesięć stron i należy go wypełnić elektronicznie bez użycia generatora wniosków.
[ramka][b]Produkt markowy a produkt regionalny[/b]
- Produkt markowy to produkt lub usługa markowa, dla których powszechnie znany znak towarowy jest sposobem odróżnienia ich od innych podobnych produktów lub usług oraz gwarancją ich niezmiennie wysokiej jakości.
- Produkt regionalny to produkt wytwarzany tylko w niektórych regionach Unii Europejskiej, a jego nazwa i technologia wytwarzania są prawnie chronione. Do jego identyfikacji służą oznaczenia geograficzne: Chronione Oznaczenie Geograficzne i Chroniona Nazwa Pochodzenia. Wskazują one na pochodzenie produktów regionalnych, z których słynie dane terytorium.
- Produkt lokalny to wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu, produkowana w sposób niemasowy i przyjazny środowisku, z surowców lokalnie dostępnych. Produkt lokalny jest związany z miejscem jego wytwarzania. W celu jego promocji wykorzystuje się zatem miejsce jego pochodzenia jako podstawę korzystnego wizerunku.[/ramka]