Internet stał się jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych do celów marketingowych. Pozyskiwanie klienteli, reklama usług za pomocą e-mailingów, newsletterów czy też oferty przesyłane drogą elektroniczną stanowią nieodłączny element podejmowanych przez przedsiębiorców akcji marketingowych. Nie mogą oni jednak zapominać o obowiązujących ich w tym zakresie regułach.
Interpretacja zasad wynikających z przepisów prawa bowiem nie zawsze jest poprawna. Błędy często wynikają z niewłaściwego podejścia do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3B1B30E8F3179C162A942689443A6414?id=166335]ustawy o ochronie danych osobowych[/link] (uodo) w kontekście [link=o świadczeniu usług drogą elektroniczną]ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną[/link] (uśude).
Nie dla wszystkich jasne jest rozróżnienie zgody na przetwarzanie danych osobowych od zgody na przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną.
Często uważa się, że w sytuacji gdy klient podał swój adres e-mail i jednocześnie udzielił zgody na przetwarzanie jego danych do celów marketingowych, to wyrażona przez niego zgoda obejmuje także przesyłanie informacji handlowej na jego adres e-mail.
Takie rozumowanie wydaje się poniekąd logiczne, bowiem [b]przesyłanie informacji handlowej jest de facto działaniem marketingowym[/b]. Niemniej interpretacja ta byłaby uprawniona jedynie na gruncie przepisów uodo. Nie można jednak zapominać o istnieniu innych norm prawnych, które w sposób szczególny regulują zagadnienie ochrony danych osobowych i ich wykorzystania.
Ustawą zawierającą takie szczególne normy jest m.in. uśude. W zakresie dopuszczalności przesyłania informacji handlowych ustawa ta jest właśnie swoistym lex specialis w stosunku do uodo i to przede wszystkim nią powinni kierować się przedsiębiorcy chcący rozsyłać e-maile marketingowe. Uśude wyraźnie zastrzega dla przesłania informacji handlowych wymóg uprzedniego uzyskania zgody adresata takiej wiadomości.
Nie ma tutaj znaczenia fakt posiadania przez przedsiębiorcę zgody tej osoby na przetwarzanie jej danych osobowych do celów marketingowych. Należy zatem pamiętać, że czym innym jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych, a czym innym zgoda upoważniająca do przesyłania informacji drogą elektroniczną.
Jakakolwiek rozszerzająca wykładnia zgody na przetwarzanie danych osobowych, tj. interpretacja prowadząca do objęcia tą zgodą również zgody na otrzymywanie informacji handlowej, jest niepoprawna. Przedsiębiorca wysyłający oferty handlowe jedynie na podstawie zgody na przetwarzanie danych osobowych działa w sposób nieuprawniony. Z tego też powodu [b]firmy prowadzące szeroko rozumianą działalność marketingową powinny zadbać o uzyskanie zgody swoich klientów nie tylko na przetwarzanie ich danych osobowych w niezbędnym do tego zakresie, ale również zgody umożliwiającej przesyłanie im informacji handlowych[/b].
Trzeba przy tym pamiętać, że zgody takie nie tylko nie mogą być domniemane czy dorozumiane, ale powinny wyraźnie określać, czego dotyczą. Ważne jest zatem, aby stosowane przez przedsiębiorców klauzule zawierały jednoznaczne oświadczenie, że zgoda dotyczy właśnie otrzymywania informacji handlowej.
[i]Autorka jest prawnikiem Wydawcy Harvard Business Review Polska[/i]