Zgodnie z przyjętym harmonogramem jeszcze w tym miesiącu władze wojewódzkie powinny ogłosić kolejny konkurs dla małych i średnich firm. Pozwoli to na dalszą realizację działania 1.1.2 „Inwestycje w małe i średnie przedsiębiorstwa”.

Dzięki niemu [b]przedsiębiorcy dostają szansę na pozyskanie dofinansowania przedsięwzięć podnoszących ich konkurencyjność oraz zdolność inwestycyjną.[/b] W szczególności może się ona opierać na wprowadzaniu innowacji produktowych lub procesowych.

Warto zaznaczyć, że projekty, w wyniku których powstaną nowe miejsca pracy, będą traktowane priorytetowo. Na podobne względy mogą liczyć inwestycje zlokalizowane na obszarach o szczególnie niekorzystnej sytuacji społeczno-gospodarczej. Są to te obszary woj. zachodniopomorskiego, które charakteryzują się wysoką stopą bezrobocia oraz niskimi dochodami własnymi (w porównaniu z danymi dla całego regionu).

Ich pełny wykaz znajduje się w załączniku nr 6 do regionalnego programu operacyjnego. Wśród takich gmin są m.in.: Białogard, Bierzwnik, Brojce, Brzeżno, Grzmiąca, Karnice, Kozielice, Krzęcin, Marianowo, Ostrowice, Przelewice, Radowo Małe, Rąbino, Sławoborze, Stara Dąbrowa, Szczecinek, Świdwin, Świerzno, Tychowo i Werzchowo.

To zatem przedsiębiorcy z tych obszarów w pierwszej kolejności powinni się starać o unijne granty. Na samym starcie są bowiem na lepszej pozycji. Jest tak dlatego, że preferencyjne traktowanie oznacza przyznanie dodatkowych punktów, na które nie może liczyć np. przedsiębiorca ze Szczecina.

[srodtytul]Nowe wytyczne[/srodtytul]

Warto zaznaczyć, że 15 czerwca zarząd województwa przyjął zmiany do tzw. uszczegółowienia regionalnego programu operacyjnego. Jest to obecnie jego wersja 4.4. Osoby, które wcześniej zapoznawały się z tym dokumentem, powinny zwrócić uwagę na to, czy wprowadzone zmiany nie wpływają w jakimś stopniu na planowany projekt.

W przypadku działania 1.1.2 uściślono zapisy dotyczące kosztów kwalifikowanych. Precyzują one m.in., kiedy i jaki zakup może zostać włączony do budżetu inwestycji i być traktowany jako tzw. wydatek kwalifikowany, a więc podlegający rozliczeniu. I tak np. nabycie środka trwałego musi nastąpić pod następującymi warunkami:

- środek trwały jest niezbędny do realizacji projektu,

- jest trwale związany z celami projektu,

- zostanie włączony w rejestr środków trwałych wnioskodawcy (beneficjenta),

- będzie traktowany jako wydatek inwestycyjny zgodnie z zasadami rachunkowości,

- cena nabycia środka trwałego należącego do grupy 1 (m.in. budynki i lokale), zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych, nie przekracza jego wartości rynkowej, jego cena zostanie potwierdzona operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=64E74AE1BB7EBF89636D70B32016208A?id=175872]ustawy o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2004r. nr 261, poz. 2603 ze zm.)[/link] wraz z przepisami wykonawczymi,

- wydatki na zakup środków trwałych należących do tej grupy nie mogą przekroczyć 50 proc. całkowitych wydatków kwalifikowanych inwestycji,

- wydatki na zakup środków transportu są ograniczone do rodzaju 743 oraz podgrupy 76 zgodnie z KŚT (ponadto nabycie środka transportu nie może być głównym elementem projektu).

Przypomnijmy, że rodzaj 743 obejmuje samochody sanitarne, w tym karetki reanimacyjne oraz pojazdy, które ze względu na swoją konstrukcję nie są przeznaczone do przewozu ładunków lub osób (np. pojazdy stanowiące objazdowe punkty usługowe, warsztaty ruchome, pogotowie techniczne, dźwigi samochodowe). Z kolei podgrupa 76 to tzw. pozostały tabor bezszynowy (np. wózki jezdniowe podnośnikowe).

Podobne [b]szczegółowe regulacje odnoszą się do zakupu używanych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz leasingu.[/b] Przykładowo te pierwsze muszą posiadać właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełniać obowiązujące normy i standardy. Ponadto ich cena musi być niższa od ceny podobnego nowego towaru.

[srodtytul]Zmiana produkcji[/srodtytul]

Jakie inwestycje zachodniopomorskich przedsiębiorców mogą liczyć na wsparcie? Działanie 1.1.2 współfinansuje projekty podnoszące konkurencyjność firm poprzez:

- rozszerzenie zakresu działalności gospodarczej,

- zróżnicowanie (dywersyfikację) produkcji lub świadczenia usług poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub usług,

- zmianę w produkcie lub usłudze (np. poprawa jakości, właściwości, łatwiejsze lub oszczędniejsze użytkowanie),

- działania mające na celu dokonanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego lub zmianę w sposobie świadczenia usług (np. skutkujących oszczędnością energii, wody, innych surowców),

- uruchomienie działalności nowo powstałego przedsiębiorstwa.

Warto zaznaczyć, że wszystkie projekty powinny polegać na realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 5 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=83EB4D1CF6DDCF5A495A437012595CE1?id=242145]rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych (DzU z 2007 r. nr 193, poz. 1399 ze zm.)[/link].

Tym samym nie mogą one polegać np. na prostym zastąpieniu zużytych materiałów (maszyn, urządzeń) nowymi, jeżeli nie idą za tym głębsze przemiany w firmie (nowe produkty, usługi lub ich zasadnicza zmiana).

[srodtytul]Od 40 tys. do 8 mln zł[/srodtytul]

Mali i średni przedsiębiorcy, którzy zamierzają się starać o dotację z tego działania, muszą skalkulować budżet na odpowiednim poziomie. Zgodnie z warunkami tzw. uszczegółowienia programu [b]minimalna wartość całkowitych wydatków kwalifikowanych to 40 tys. zł. Jednocześnie nie może ona przekroczyć 8 mln zł (dokładnie 7 999 999,99 zł).[/b]

Firmy, które uzyskają dotację, mają prawo oczekiwać zaliczki i refundacji części wydatków. Jakiej, zależy od wielkości przedsiębiorstwa i tego, czy projekt nie dotyczy działalności transportowej. I tak dofinansowanie kształtuje się na poziomie:

- 60 proc. dla małych firm,

- 50 proc. dla średnich,

- 40 proc. dla małych i średnich w przypadku projektów dotyczących działalności transportowej.

Określony procentowo pułap wsparcia odnosi się oczywiście do tzw. kosztów kwalifikowanych inwestycji.

[ramka][b]Ważne[/b]

Informacji o konkursie i zachodniopomorskim programie regionalnym można szukać na portalu [link=http://www.rpo.wzp.pl/]www.rpo.wzp.pl[/link].[/ramka]

[ramka][b]Za co punktowany jest wniosek[/b]

W trakcie oceny dokumentu weryfikowane są m.in. takie kryteria, jak:

- lokalizacja projektu,

- poprawa konkurencyjności firmy,

- zgodność projektu ze zidentyfikowanymi potrzebami wnioskodawcy,

- innowacyjny charakter,

- realizacja polityk horyzontalnych (ochrona środowiska, przestrzegania zasad równouprawnienia),

- przyrost zatrudnienia (utworzenie nowych etatów w wyniku realizacji projektu),

- wykonalność projektu (czy zasoby finansowe, kadrowe, techniczne umożliwiają jego rzeczywistą i terminową realizację),

- trwałość jego rezultatów,

- doświadczenie wnioskodawcy w realizacji podobnych projektów,

- posiadanie certyfikatów zarządzania jakością oraz zarządzania środowiskowego,

- wartość dofinansowania przypadająca na liczbę utworzonych miejsc pracy w ramach projektu.[/ramka]