Komisja Europejska wyraziła zgodę na udzielanie takiej właśnie pomocy publicznej 13 lipca tego roku.

Brakowało jednak aktu, który wprowadzałby szczegółowe regulacje. Odpowiednie rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie portów lotniczych w ramach regionalnych programów operacyjnych zostało opublikowane 19 października ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=328720]DzU z 2009 r. nr 174, poz. 1356[/link]) i weszło w życie 3 listopada.

Teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, aby samorządy wojewódzkie część pieniędzy, jakimi dysponują w programach regionalnych, przeznaczyły na rozbudowę swoich lokalnych lotnisk. Wsparcie może trafić do wymienionych w rozporządzeniu obiektów, m.in. do portów: Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Lublin-Świdnik, Łódź-Lublinek, Modlin oraz Zegrze Pomorskie.

Dotacje otrzymają przedsiębiorcy tworzący takie lotniska lub nimi zarządzający. W tym celu będą musieli przygotować odpowiednie wnioski o dofinansowanie i wystąpić o środki do władz samorządowych.

Dotację będą mogli wykorzystać na inwestycje związane z rozwojem ruchu pasażerskiego, w tym modernizację infrastruktury lotniskowej, budowę terminali pasażerskich, zakup niezbędnych urządzeń i pojazdów służących obsłudze takiego ruchu. Przy tym rozporządzenie zawiera szczegółowy katalog tzw. wydatków kwalifikowanych, czyli tych, które mogą być zwracane.

Poziom refundacji, czyli tzw. intensywność wsparcia, wynosi 76 proc. poniesionych kosztów. Dla inwestycji w tzw. małych portach regionalnych może być jednak jeszcze większa. [b]Stanie się tak, gdy wsparcie ze strony samorządu będzie polegało zarówno na udzieleniu bezzwrotnej dotacji, jak i dokapitalizowaniu przedsiębiorstwa, np. przez wniesienie wkładu pieniężnego lub nieruchomości.[/b] Intensywność tej pomocy będzie mogła wtedy stanowić nawet 100 proc. Warto zaznaczyć, że jest to pierwszy program pomocowy dla lotnisk w całej Unii Europejskiej, w którym Komisja wyraziła zgodę na tak wysokie wsparcie.

Projekty mają się przyczynić do rozwoju sieci lotniczej, poprawy jakości obsługi ruchu pasażerskiego oraz do zwiększenia dostępności polskich regionów. Dlatego wszystkie przewidziane na te cele wydatki można wpisać do budżetu inwestycji.

Przyznanej dotacji nie wolno natomiast wydatkować na wsparcie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością lotniska (np. na budowę hoteli, sklepów, restauracji oraz parkingów).

Szacuje się, że samorządy w kilku najbliższych latach na wsparcie regionalnych portów lotniczych wydadzą ok. 0,5 mld euro. Taka pomoc będzie mogła być udzielana do 30 czerwca 2015 r.