Te utrudnienia to efekt ostatniej [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=269029]nowelizacji ustawy z 20 kwietnia z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU nr 69, poz. 415 ze zm.)[/link].

[b]Od 1 lutego 2009 r. do wniosku o zezwolenie na pracę dla cudzoziemca trzeba dołączyć kopie dokumentów potwierdzających, że ma on prawo do wykonywania danego zawodu[/b]. Wynika tak z dodanego do ustawy art. 88d oraz § 6.1 pkt 7 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=299008]rozporządzenia z 29 stycznia 2009 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (DzU nr 16, poz. 84). [/link]

[srodtytul]Dokumentów jest dużo[/srodtytul]

Zawodowego kierowcę wolno zaangażować do pracy, jeżeli:

- ukończył 21 lat – wymóg ten nie dotyczy kierowcy wykonującego przewóz drogowy rzeczy pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 7,5 tony,

- ma uprawnienia do kierowania pojazdem,

- nie ma przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania takiej pracy,

- uzyskał kwalifikację wstępną i szkolenie okresowe.

Takie są ogólne zasady wynikające z [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=232414]ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.)[/link]. W praktyce jednak każdy kierowca musi mieć zaświadczenie o ważnych badaniach lekarskich i psychologicznych oraz ukończony w Polsce kurs dokształcający. Natomiast osoby, które do 10 września 2008 r. nie uzyskały prawa jazdy kategorii D, w miejsce tego kursu przechodzą kwalifikację wstępną. Na tym nie koniec. Szoferzy spoza UE mający jeździć w transporcie międzynarodowym muszą jeszcze mieć świadectwo kierowcy.

[srodtytul]Jedna wielka niewiadoma[/srodtytul]

Zatem dokumentów i obowiązków związanych z ich wydaniem jest sporo. Z przepisów nie wynika, które należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, ale wszystko wskazuje na to, że wszystkie. Tymczasem w większości wypadków ich wystawienie wymaga przyjazdu obcokrajowca do Polski. To rodzi pewne trudności, zarówno finansowe, jak i prawnoorganizacyjne.

Nie wiadomo przykładowo, na jakiej podstawie prawnej kierowca z zagranicy miałby przebywać w Polsce. Czy na podstawie wizy turystycznej? Trudno przesądzać, ale Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o rozwianie wszystkich wątpliwości. Poprosił też o listę dokumentów, które muszą stanowić załącznik do wniosku o wydanie zezwolenia. Gdy tylko te informacje będą znane, opublikujemy je na łamach DF.

[srodtytul]Trudności można ominąć[/srodtytul]

Prościej mają przewoźnicy, którzy chcą zatrudnić na nie dłużej niż sześć miesięcy w ciągu 12 kolejnych miesięcy Ukraińców, Rosjan i Białorusinów. Dla takich szoferów nie potrzebują oni bowiem zezwolenia na pracę. Firma transportowa zainteresowana przyjęciem obcokrajowca ze wschodu składa tylko w urzędzie pracy specjalne oświadczenie o zamiarze jego zatrudnienia. W tym dokumencie podaje dane identyfikacyjne swoje i jego oraz wskazuje okres, w jakim miałby pracować.

Wolno skorzystać z formularza opracowanego samodzielnie albo przygotowanego przez resort pracy. Na podstawie tego dokumentu konsul wydaje cudzoziemcowi wizę z prawem do pracy. Kwestie takiego zatrudnienia reguluje [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183260]rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (DzU nr 156, poz. 1116 ze zm)[/link]

[ramka][b]Komentuje Sebastian Chwalibogowski z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego[/b]

Nie ulega wątpliwości, że opisywany przepis utrudnił zatrudnianie obcokrajowców w zawodach, których wykonywanie wymaga spełnienia określonych wymagań. Wśród nich są zawodowi kierowcy. Badań lekarskich, kursów dokształcających oraz kwalifikacji wstępnej nie mogą przejść niestety w swoim kraju, co oznacza, że konieczny jest ich przyjazd do Polski. Pół biedy, jeśli z czasem takie zezwolenie na pracę dostaną. Gorzej, gdy wojewoda go nie wyda. Wtedy i obcokrajowiec, i polski przewoźnik poniosą niepotrzebne koszty. [/ramka]