Czy podczas upałów w każdym miejscu pracy trzeba dostarczyć napoje?

Tak, wszystkim pracownikom trzeba zapewnić wodę zdatną do picia w miejscu nieoddalonym więcej niż 75 m od stanowiska pracy. Odpowiednio schłodzone napoje dostarczamy również, gdy uzasadniają to uciążliwe warunki pracy, np. temperatura na stanowiskach pracy w biurze, hali czy w magazynie spowodowana jest warunkami atmosferycznymi przekraczającymi 28°C lub gdy pracownicy są zatrudnieni w warunkach mikroklimatu gorącego, np. pracownicy hut, gdzie temperatura wynosi ponad 25°C.

Przypominam, że dla zatrudnionych w warunkach mikroklimatu gorącego (powyżej 25°C) napoje muszą być wzbogacone w sole mineralne i witaminy. Pracownik musi mieć dostęp do wody przez całą dniówkę roboczą.

Z regulacji wewnątrzzakładowych spółki wynika, że etatowi przedstawiciele handlowi muszą nosić garnitury i koszule z krawatami, a kobiety elegancje kostiumy, rajstopy i zakryte pantofle. Czy mają taki obowiązek nawet wtedy, gdy na zewnątrz panuje skwar?

Przepisy tego nie rozstrzygają. Jeżeli jednak konieczność taka wynika z przepisów wewnętrznych, to zdaniem większości prawników strój do pracy nie może odbiegać od wymagań pracodawcy. Niestety, nawet podczas upałów. Łamiąc regulamin pracy, zatrudniony narusza obowiązki służbowe. A za to grożą mu kary porządkowe, nawet zwolnienie z pracy. Trzeba jednak uważać z dyscyplinarką. Nie jest ona jednak wykluczona, gdy podwładny nagminnie i celowo sprzeciwia się uzgodnionym kanonom ubioru w firmie. Zatrudnieni mogą je jednak podważać, zarzucając, że sztywny, nieprzewiewny strój ogranicza komfort ich pracy.

Zatrudnionych na umowach o pracę agentów handlowych dużej hurtowni farmaceutycznej obowiązuje regulamin ubioru służbowego: mężczyzn długie, eleganckie spodnie, koszule i krawaty, a kobiety – kostiumy. Jeżdżą samochodami służbowymi bez klimatyzacji. Z powodu wysokiej temperatury w aucie jeden z nich odmówił wykonywania pracy. Czy można go zwolnić dyscyplinarnie?

Podwładny może odmówić wykonywania pracy, gdy jej warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają bezpośrednie zagrożenie jego zdrowia i życia. Wynika tak z art. 210 kodeksu pracy. Gdy według szefa temperatura w pojeździe jest odpowiednia, to istnieją przesłanki do zastosowania dyscyplinarki. Jeżeli sprawa trafi do sądu, to zatrudniony musi wykazać, że wysoka temperatura rzeczywiście spowodowała, że warunki pracy były nieodpowiednie. Przeprowadzenie jednak takiego dowodu będzie niezwykle trudne. Przypominam, że przepisy nie regulują w stopniach Celsjusza maksymalnych limitów temperatury w pomieszczeniach pracowniczych. Co prawda samochód do nich nie należy, ale jest bezpośrednim narzędziem jej wykonywania.

W kwietniu tego roku firma zmieniła nam miejsce pracy. Przeprowadziliśmy się do nowego, przeszklonego budynku. Niestety, w słoneczne dni nie da się w nim pracować, bo promienie odbijają się od monitorów. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o rolety w oknach. Czy ich założenie jest obowiązkiem pracodawcy?

Tak, okna i świetliki powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy. Chodzi np. o żaluzje, rolety czy specjalne okapy. Wynika tak z § 29 pkt 3 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.). Mówi ono również, że pracodawca powinien sprawdzić stan techniczny okien i świetlików. Poza tym trzeba je także zaopatrzyć w sprzęt pozwalający na łatwe i bezpieczne otwieranie z poziomu podłogi.

Prowadzę biuro rachunkowe. Niestety, nie ma w nim klimatyzacji. Jeden z zatrudnionych zaproponował, że do końca lata będzie pracował w domu, bo zakupił klimatyzator. Jak to uregulować prawnie? Czy w ewentualnym aneksie do umowy o pracę mam wpisać, że do końca września będzie wykonywał telepracę?

Tak, strony powinny zawrzeć aneks do umowy o pracę, zaznaczając w nim, że zatrudniony w określonym okresie będzie wykonywał pracę w domu na zasadach określonych w kodeksie pracy. Chodzi o przepisy dotyczące telepracy. Godząc się na pracę w tym trybie, pracodawca musi pamiętać o specjalnych obowiązkach wobec telepracowników. Przede wszystkim musi zapewnić sprzęt elektroniczny niezbędny do wykonywania pracy albo wypłacać zatrudnionemu ekwiwalent, gdy zdecyduje się on wykorzystywać do pracy własny komputer i telefon.