- Obie marki wprawdzie sygnują plecaki, wywołują jednak odmienne wrażenie – uznał Urząd Patentowy (sygn. Sp. 503/05)

. Tym samym oddalił sprzeciw amerykańskiej firmy JanSport Appared Corporation.

Firma ta korzysta w Polsce z wcześniejszej ochrony (od 1992 r.) na słowno-graficzny znak JANSPORT w kl. 16 m.in. na: chlebaki, torby na plecy, torby noszone w talii, plecaki, torby z materiału i akcesoria do nich, np. rzemienie i paski (decyzja o rejestracji z 25 lutego 1994 r.).Spółka z Dzierżoniowa zgłosiła znak w 2001 r., w kl. 18 na: torby turystyczne, torby sportowe, plecaki szkolne, sportowe, turystyczne oraz teczki (decyzja o rejestracji z 31 sierpnia 2004 r.).

– Między znakami zachodzi podobieństwo koncepcyjne. A znak JANSPORT jest marką renomowaną, używaną w Polsce od lat 90. Wówczas zdominowała rynek w branży – argumentował pełnomocnik (rzecznik patentowy) firmy z USA. Zarzucił naruszenie art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o znakach towarowych.

Dodał, że firma daje 30 lat gwarancji na swoje towary, co świadczy o ich wysokiej jakości i wytrzymałości. Znak JANSPORT pełni zatem nie tylko funkcję odróżniającą, lecz także gwarancyjną.

Kolegium ds. spornych UP oddaliło sprzeciw. Nie dopatrzyło się konfuzyjnego podobieństwa między znakami. A oceniało je we wszystkich trzech płaszczyznach: znaczeniowej, fonetycznej oraz wizualnej. Uznało, że wywołują odmienne wrażenie i kupujący ich nie pomylą ani nie skojarzą tych marek. Kwestia renomy znaku JANSPORT nie wchodzi zatem w grę.

Decyzja nie jest prawomocna.