Zatrudniający niepełnosprawnych składają do 15 lutego przyszłego roku formularze z rocznym rozliczeniem dofinansowań wynagrodzeń takich pracowników oraz refundacji składek na ubezpieczenia społeczne za 2007 r. Na drukach tych ujmują wsparcie, jakie uzyskali na podstawie art. 25a i 26a [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=75513]ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 1997 r. nr 123, poz. 776 ze zm.)[/link]. Rozliczenie dotyczy wszystkich pracodawców bez względu na ich formę prawną oraz rodzaj prowadzonej działalności, o ile korzystali z pomocy publicznej na zatrudnienie w ramach programu pomocowego XE11/04. Chodzi zarówno o przedsiębiorców, jak i państwowe czy samorządowe jednostki organizacyjne oraz podmioty tzw. trzeciego sektora.
[b]Rozliczenie obowiązuje każdego pracodawcę, który przynajmniej raz wnioskował:
- w jednej z deklaracji ZUS DRA w 2007 r. o refundację składek na ubezpieczenia społeczne za niepełnosprawnych,
- na dokumencie WN-D do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) o wypłatę dofinansowania wynagrodzeń takich pracowników niepełnosprawnych i otrzymał wsparcie, o które się ubiegał.[/b]
Staranne przygotowanie się do tego zadania jest szczególnie ważne dla pracodawców, którzy pierwszy raz tego dokonają. A będzie ich teraz więcej niż w latach ubiegłych. Drenaż polskiego rynku pracy spowodowany emigracją tysięcy osób oraz liczne kampanie społeczne promujące zatrudnianie niepełnosprawnych przyczyniły się do zauważalnego wzrostu ich aktywności zawodowej. Przybyło w związku z tym również podmiotów ich zatrudniających. Według danych Krajowej Izby Gospodarczo-Rehabilitacyjnej liczba niepełnosprawnych pracowników podskoczyła w ciągu roku o kilka procent.
A niedokonanie rozliczenia, opóźnienie w złożeniu formularza, rozliczenie błędne czy też sprzeczne z prawdą rodzi wiele, często dotkliwych konsekwencji. W grę wchodzi:
- wstrzymanie dofinansowania i refundacji,
- konieczność zwrotu wcześniej otrzymanych dofinansowań wraz z odsetkami jak od zobowiązań podatkowych,
- trzyletni zakaz korzystania z jakiejkolwiek pomocy publicznej.
Dofinansowania realizuje bowiem PFRON ze środków pochodzących z dotacji celowej od budżetu państwa. Obejmuje je zatem ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (DzU nr 155, poz.1014 ze zmianami). Według tej ostatniej wykorzystanie dotacji niezgodne z przeznaczeniem odbiera zainteresowanym prawo do ubiegania się o jakąkolwiek pomoc publiczną przez kolejne trzy lata. W skrajnym przypadku za podanie nieprawdziwych danych lub zatajenie prawdy grozi odpowiedzialność karna, o czym informują przypisy do formularzy rozliczeniowych.
[ramka][b]Gdzie szukać przepisów[/b]
Kwestię dofinansowania pensji niepełnosprawnych regulują:
- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=75513]ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU nr 123, poz. 776 ze zm.)[/link] – dalej ustawa,
- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184781]rozporządzenie Rady Ministrów z 29 stycznia 2007 r. w sprawie udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (DzU z 2007 r. nr 20, poz. 118)[/link],
- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171874]rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (DzU z 2003 r. nr 232, poz. 2330 ze zm.)[/link].
Ustawę uzupełnią wkrótce nowe rozporządzenia, nad którymi pracuje resort pracy. Zaczną jednak obowiązywać od 1 stycznia 2008 r. Nie wpłyną zatem na rozliczanie pomocy uzyskanej w bieżącym roku.[/ramka]