O dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego starał się Zambrów w woj. podlaskim. Program modernizacji układu transportowego zajął drugie miejsce w rankingu regionalnych przedsięwzięć, ale ostatecznie wylądował na liście rezerwowej. Minister gospodarki i pracy (obecnie minister rozwoju regionalnego) odrzucił odwołanie. Jego zdaniem czynności poprzedzające zawarcie umowy o dofinansowaniu mają charakter cywilny i może je oceniać jedynie sąd powszechny, a nie organ administracji.
WSA uchylił rozstrzygnięcie ministra. Uznał, że procedura określająca zasady i tryb składania wniosku o dofinansowanie, tak jak jego rozpatrywanie poprzedzające zawarcie umowy, ma charakter postępowania administracyjnego i powinna się kończyć decyzją.
W skardze kasacyjnej do NSA minister przekonywał, że pism informujących o nieuwzględnieniu wniosku nie można traktować jako decyzji. Tryb wyboru wniosków o dofinansowanie programu nie przewiduje wydawania decyzji.
Skargi kasacyjne złożyły również do NSA spółki Alkat z Krakowa i TOM ze Szczecina.
Minister gospodarki wysłał do nich pisma informujące, że ich wnioski o dofinansowanie inwestycji z sektorowego programu wspólnotowego "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" nie zostały zakwalifikowane. WSA odrzucił skargi. W sprawie ze skargi spółki Alkat doszedł do wniosku, że skoro podstawą dofinansowania z funduszy wspólnotowych jest umowa, odmowa nie jest decyzją administracyjną, lecz pismem informacyjnym. W sprawie ze skargi spółki TOM uznał, że wprawdzie odmowa powinna następować w formie decyzji, ale w tym konkretnym przypadku takiej decyzji nie ma.
NSA uwzględnił skargi kasacyjne obu spółek i oddalił skargę ministra rozwoju regionalnego. Orzeczenia były więc różne, ale uzasadnienia jednakowe.
W lutym 2007 r. NSA podjął w składzie siedmiu sędziów uchwałę określającą charakter odmów dofinansowania rolników z funduszy wspólnotowych. Dotyczyła ona Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W obecnych wyrokach NSA zastosował ją również wobec organów samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorstw.
Odmowy przyznania środków pomocowych z funduszy UE są decyzjami administracyjnymi niezależnie od ich nazwy - stwierdził. Procedura ma bowiem dwa etapy. Pierwszy, prowadzony na podstawie k.p.a. oraz przepisów szczególnych regulujących warunki i tryb wsparcia, kończy się decyzją, która może być zaskarżana do sądu administracyjnego. Dopiero po wydaniu pozytywnej decyzji następuje zawarcie umowy cywilnoprawnej, a spory rozstrzyga sąd powszechny. Tylko taka interpretacja gwarantuje prawo do skutecznej ochrony (sygn. II OSK 319/06 oraz 336 i 337/06).
[ramka]Fundusze unijne, o które mogą się ubiegać przedsiębiorcy, dostępne są w formach: funduszy unijnych (Socjalny, Spójności, Rozwoju Regionalnego, Rolny, Rybacki), programów i inicjatyw wspólnotowych.
Różnią się przeznaczeniem i zakresem wsparcia.
W latach 2007 - 2013 Polska ma otrzymać ze środków wspólnotowych 67,28 mld euro.
[/ramka]