Udzielanie przez sprzedających ulg we wpłatach na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nadal budzi wiele wątpliwości. W związku z pytaniami, jakie kierują do naszej organizacji pracodawcy, skierowaliśmy prośbę o odpowiedź na te pytania do PFRON. Publikujemy odpowiedzi Funduszu.

Czytaj też:

Wydawanie informacji o ulgach wpłat na PFRON to obowiązek sprzedającego

Ulgi we wpłatach na PFRON trzeba zaktualizować

- Klient zapłacił po terminie fakturę za luty. Nie wystawiliśmy mu informacji o wysokości ulgi we wpłacie na PFRON (INF-U). W kwietniu została wystawiona faktura-korekta zwiększająca kwotę należności z nowym terminem płatności. Klient zapłacił za korektę w terminie. Czy możemy wystawić INF-U od zapłaconej korekty?

Jednym z warunków obniżenia wpłaty na PFRON jest uregulowanie należności za zakup produkcji lub usługi w terminie określonym na fakturze. Korekta faktury nie jest odrębnym bytem i jej wystawienie nie oznacza, że sprzedający sporządza kolejną informację o kwocie obniżenia wpłat. Sprzedający w takiej sytuacji koryguje informację o kwocie obniżenia wpłat, jeśli taką informację wystawił wcześniej. Potwierdza to m.in. treść przepisu art. 22 ust. 5 pkt 2 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2018 r., poz. 511 z późn.zm.), zgodnie z którym kwota obniżenia powinna uwzględniać korekty faktury.

Zatem jeżeli pierwotna informacja o kwocie obniżenia wpłat nie została wystawiona z powodu zapłaty za zakup po upływie terminu płatności określonym na fakturze, to tego stanu w żaden sposób nie sanuje korekta faktury, której przyczyną było zwiększenie kwoty do zapłaty. Tym samym, w przedstawionym przypadku, sprzedający nie ma możliwości wystawienia nabywcy informacji o kwocie obniżenia wpłat na PFRON.

- Na fakturze termin określony jest na 60 dni od daty otrzymania faktury. Faktura była wystawiona 8 lutego 2019 r. Klient twierdzi, że nie otrzymał faktury, więc 11 kwietnia 2019 r. wystawiliśmy jej duplikat. Klient przesłał potwierdzenie otrzymania duplikatu faktury 12 kwietnia 2019 r., ale nadal nie zapłacił. Czy możemy wystawić mu INF-U, licząc termin zapłaty od daty otrzymania przez klienta duplikatu?

Wątpliwości budzi okoliczność, kiedy nabywca nie otrzymuje pierwotnej faktury. Potwierdzenie odebrania przez nabywcę faktury jest kluczowe z punktu widzenia sprzedającego. Szczególnie w przedstawionym przypadku, gdy terminowa płatność jest zależna od daty otrzymania faktury przez nabywcę. Powstaje przy tym pytanie, jak sprzedający zamierzał ustalić, czy nabywca dokonał zapłaty za zakup w terminie określonym na fakturze, co jest warunkiem uprawniającym do obniżenia wpłaty na PFRON.

Zatem należałoby przede wszystkim wyjaśnić, w jaki sposób wcześniej były przekazywane faktury i dlaczego ta jedna faktura nie dotarła do nabywcy, który dopiero po dwóch miesiącach zorientował się, że jej nie otrzymał. Wyjaśnienie tych kwestii umożliwi dalszą analizę tego przypadku.

- Chodzi o zaliczenie przychodu z faktury za wynajem, wystawionej z góry za sześć miesięcy, do przychodu ogółem w celu wyliczenia ulgi na PFRON. Zawarliśmy umowę najmu z zagranicznym kontrahentem. Zgodnie z nią faktura ma być wystawiana raz na pół roku z 14-dniowym terminem płatności. Wystawiliśmy fakturę zagranicznemu kontrahentowi za wynajem pomieszczeń 8 kwietnia 2019 r. z terminem płatności na 22 kwietnia 2019 r. Kontrahent zapłacił ją w kwietniu. Faktura została wystawiona z góry za pół roku, tj. za okres od kwietnia do września. Czy wyliczając przychód ogółem do wskaźnika za ulgę za kwiecień, przychód z tej faktury zaliczyć w całości do kwietnia, czy podzielić przychód na sześć miesięcy i proporcjonalnie zaliczyć do przychodu za poszczególne miesiące? A może należy zaliczyć w całości przychód z tej faktury do września, tj. na koniec okresu rozliczeniowego?

Przedstawione zagadnienie dotyczy ustalenia daty powstania przychodu, co wykracza poza uregulowania zawarte w ustawie o rehabilitacji.

Właściwymi w tym zakresie przepisami są:

- w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.),

- w przypadku osób prawnych – ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm.).

Sprzedający, w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności, jest obowiązany zastosować odpowiednie przepisy prawa podatkowego celem ustalenia daty powstania przychodu.

Przykładowymi uregulowaniami w tym zakresie są:

- art. 12 ust. 3c ustawy o podatku od osób prawnych, zgodnie z którym jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze nie rzadziej niż raz w roku (patrz: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 31 maja 2016 r., sygn. akt II FSK 1363/14; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 793/16),

- art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (patrz: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 15 maja 2014 r., sygn. akt I SA/Po 1092/13).

Z powyższego wynika, że w przedstawionym przypadku zastosowanie znajdą przepisy odpowiedniego prawa podatkowego, a nie przepisy ustawy o rehabilitacji. Ustalenie daty przychodu jest istotne dla celów obliczenia kwoty obniżenia, gdzie bierze się pod uwagę zatrudnienie i wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę za miesiąc, do którego zaliczono przychody, o których mowa w art. 22 ust. 8 ustawy o rehabilitacji.

Edyta Sieradzka, wiceprezes Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepełnosprawnych