Jak wykorzystać popularność ulubieńca kibiców - o komercjalizacji wizerunku sportowców

Zjawisko komercjalizacji wizerunku sportowców i innych popularnych osobistości wzbudza zainteresowanie w społeczeństwie i w środowisku prawniczym. Tendencje rynkowe często wyprzedzają regulacje prawne, a w konsekwencji, praktyka komercyjnego wykorzystania wizerunku w dużej mierze kształtowana jest przez orzecznictwo i doktrynę.

Aktualizacja: 12.08.2018 14:51 Publikacja: 12.08.2018 07:00

Jak wykorzystać popularność ulubieńca kibiców - o komercjalizacji wizerunku sportowców

Foto: Adobe Stock

Czym w takim razie jest wizerunek? Jak na nim zarobić? Występ polskich piłkarzy na tegorocznych mistrzostwach świata w piłce nożnej budził równie gorące emocje, co ich udział w kampaniach reklamowych. Trudno się jednak dziwić, że wielu sportowców próbuje wykorzystać rozpoznawalność swojego wizerunku i uczynić z tego dodatkowe, intratne źródło dochodów. Pojęcie „wizerunek" nie jest zdefiniowane w żadnej z ustaw, dlatego doktryna prawa i orzecznictwo intepretują je niejednolicie. Najczęściej przyjmuje się jednak, że wizerunkiem jest podobizna człowieka utrwalona w postaci np. portretu lub fotografii. Oprócz wyglądu człowieka za wizerunek uznaje się również jego głos, ubiór, charakteryzację czy charakterystyczny sposób poruszania się, który pozwala na jego identyfikację. Istotne jest żeby na podstawie utrwalonego obrazu czy dźwięku daną osobę rozpoznały nie tylko osoby najbliższe i znajome, ale i szerszy krąg odbiorców. Na elementy wizerunku sportowców mogą składać się np. stroje reprezentacji z numerem i nazwiskiem zawodnika, charakterystyczna sylwetka, fryzura, tatuaż, a nawet wąsy czy śmiech, jak w przypadku dwóch znanych polskich skoczków narciarskich, którzy uczynili z tych ostatnich elementów swoje znaki rozpoznawcze. Im bardziej oryginalny wizerunek, tym większe szanse na stworzenie własnej marki, która będzie przynosiła znaczne dochody.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie