Aktualizacja: 20.02.2021 17:55 Publikacja: 20.02.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Po niespełna roku obowiązywania przepisów ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pojawił się projekt ich zmian (druk sejmowy 899).
Wcześniej większość sądów zmagała się z falą zakażeń, która eliminowała z pracy nawet cały wydziały. Rozwiązania przyjęte w ustawie z 2 marca 2020 r. z pewnością nie wystarczały. Wiadomo, jak kilkumiesięczne zamknięcie sądów wiosną 2020 r. i praca w trybie ograniczeń epidemicznych wpłynęły na sprawność postępowań. Poza sprawami odwoławczymi nie udało się przywrócić pracy sądów w trybie znanym sprzed epidemii. Równocześnie we wszystkich dziedzinach życia społecznego nastąpił wręcz przełom, jeśli chodzi o cyfryzację. Na tym polu outsiderem znowu pozostały sądy. Praktycznie jedyną widoczną nowinką są rozprawy zdalne. Niestety, z możliwości odstąpienia od rozprawy zdalnej w drodze wyjątku wielu sędziów uczyniło regułę.
Stymulowana politycznie, przedłużająca się niepewność wyników wyborów podcina gałąź najbardziej wrażliwej sfery...
Koncepcja wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) przez polityków jest niezgodna z porządkiem konstytu...
Sądownictwo potrzebuje prawdziwej reformy i dopływu świeżej krwi, a nie rozdrapywania sporów i dryfowania do kol...
Systemy AI przeznaczone do wykorzystywania przez organy wymiaru sprawiedliwości to systemy wysokiego ryzyka.
System szkolenia prokuratorów musi się cechować elastycznością, atrakcyjnością tematyki i istotną przewagą eleme...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas