Od 1 stycznia 2010 r. pracodawcy mają obowiązek odprowadzania nowych składek – na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP).
W tym celu, zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=78D1BA25DE85A2F64D77AEABC5411558?id=294728]ustawą z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (DzU nr 237, poz. 1356)[/link], od tego roku płatnik musi prowadzić wykaz stanowisk pracy, na których są wykonywane prace w szczególnych warunkach lub charakterze, oraz ewidencję pracowników je wykonujących, za których jest przewidziany obowiązek opłacania składek na FEP.
Składki na FEP opłaca się bowiem za pracownika, który urodził się po 31 grudnia 1948 r. i jednocześnie wykonuje prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Właśnie w związku z tym nowym obowiązkiem nieustannie otrzymujemy wiele pytań i wątpliwości od naszych czytelników. Wśród nich powtarzało się pytanie o możliwe konsekwencje, których mogą się spodziewać firmy dopuszczające się nieprawidłowości.
O odpowiedź poprosiliśmy Główny Inspektorat Pracy.
Z uzyskanej [b]odpowiedzi (GPP-426-4560-85/09/PE/RP)[/b] dowiedzieliśmy się, że przepisy ustawy o emeryturach pomostowych, które nakładają na PIP obowiązki związane z kontrolą ewidencji pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o której mowa w art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy o emeryturach pomostowych, weszły w życie 1 stycznia 2010 r.
[b]W przypadku nieumieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze pracownikowi będzie przysługiwała skarga do PIP (art. 41 ust. 6 ustawy).[/b]
Zakres informacji, jakie pracodawca (jako płatnik składek) przekazuje do ZUS za pracownika (jako ubezpieczonego), określony jest w rozdziale IV [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=01E934F8E8C52292F23E32182E640DF4?n=1&id=184677&wid=327789]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.)[/link].
[ramka][b]Uwaga [/b]
Właściwe organy PIP są uprawnione do nakazania pracodawcy umieszczenia pracownika w ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o której mowa w art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy o emeryturach pomostowych, wykreślenia go z ewidencji oraz do sporządzenia korekty dokonanego wpisu w tej ewidencji. [/ramka]