Zweryfikowane wnioski o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej opiewają na łączną kwotę ponad 1,2 mld zł.  

W rozliczeniu rocznym składki zdrowotnej:

- 625,2 tys. płatników wykazało niedopłatę składek,

- 1,4 mln płatników wykazało nadpłatę składek,

- 273,1 tys. płatników wykazało 0 (roczna kwota składek jest zgodna z wykazaną miesięczną kwotą składek).

Wniosek o zwrot nadpłaty został automatycznie utworzony na profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. 

- Żebyśmy mogli wypłacić pieniądze należy przygotowany dokument sprawdzić i podpisać, a następnie wysłać go do ZUS  – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS  na Dolnym Śląsku. – Wszystko odbywa się elektronicznie, trwa dosłownie parę minut, ale wniosek musi do nas trafić najpóźniej 1 czerwca 2023 roku – wyjaśnia.

Nadpłatę ZUS przekaże na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika składek, do 1 sierpnia.

Jeśli przedsiębiorca nie będzie ubiegać się o zwrot składki, ZUS rozliczy nadpłatę na koncie płatnika do końca 2023 r. – o ile Krajowa Administracja Skarbowa nie przekaże informacji o rozbieżnościach w dokumentach przekazanych do ZUS-u i urzędu skarbowego dotyczących formy opodatkowania i wysokości przychodów lub dochodów.

W sytuacji, gdy z rozliczenia wynikała niedopłata,  płatnik powinien był uregulować ją wraz ze składką za kwiecień w terminie do 22 maja,  jednym przelewem na swój indywidualny numer rachunku składkowego (NRS) .

- Złożenie rozliczenia składki zdrowotnej po terminie, który upłynął 22 maja, nie skutkuje konsekwencjami, ale opłacenie po tym dniu wiąże się z koniecznością zapłaty odsetek za zwłokę, jeśli naliczone odsetki przekraczają kwotę 34,90 zł - wyjaśnia  Iwona Kowalska-Matis.