- Prowadzę jednoosobową firmę – artystyczne rzeźbiarstwo drewnianego wyposażenia mieszkań, domów i innych obiektów. Z powodów osobistych jestem zmuszony do zawieszenia działalności gospodarczej. Czy po złożeniu takiego wniosku w urzędzie gminy będę jeszcze musiał poinformować o tym inne instytucje publiczne?

– pyta czytelnik.

Nie. Warunki, jakie powinien spełnić przedsiębiorca planujący zawiesić działalność gospodarczą,  określa ustawa o swobodzie gospodarczej. Zgodnie z jej przepisami przedsiębiorca, który chce zawiesić działalność, nie może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę.

Zawieszenie działalności gospodarczej dokonywane jest zawsze na wniosek przedsiębiorcy. W tym celu może on złożyć w urzędzie miasta lub gminy odpowiedni dokument CENIDG-1. Podaje w nim datę rozpoczęcia zawieszenia działalności oraz przewidywaną datę jej wznowienia. Może też zawiesić działalność, korzystając z usługi internetowej  ePUAP (więcej https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/).

Zawieszając działalność, przedsiębiorca nie musi informować o tym ZUS czy urzędu skarbowego. Informacja ta zostanie bowiem przekazana do tych instytucji przez urząd. Dla przedsiębiorcy jest to o tyle istotne, że w okresie zawieszenia nie będzie musiał płacić m.in. składek na ubezpieczenie społeczne. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu społecznemu w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 13 pkt 4 ustawy z 13 października 1998 r. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Jak podkreślił Sąd Apelacyjny w Rzeszowie w wyroku ?z 30 stycznia 2013 r. (III AUa 1052/2012), dopiero dokonanie przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą formalnego zgłoszenia jej zawieszenia wywołuje skutek prawny w postaci ustania obowiązku ubezpieczenia społecznego i ustania obowiązku opłacania składek w okresie prowadzenia tej działalności. Samo ograniczenie działalności do czynności wskazanych w art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – bez formalnego zgłoszenia zawieszenia skutku takiego nie wywołuje.

Jeżeli zatem przedsiębiorca nie złoży wniosku o zawieszenie działalności, a faktycznie przez pewien okres nie będzie jej prowadził, to i tak będzie miał obowiązek płacenia m.in. składek na ubezpieczenie społeczne.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie nie może on podejmować żadnych czynności związanych z jego firmą. Ma bowiem m.in. prawo do wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmowania należności oraz regulowania zobowiązań, zbywania środków trwałych i wyposażenia.

Jeżeli firma będzie uczestnikiem jakichś postępowań sądowych, podatkowych czy administracyjnych, to przedsiębiorca również będzie mógł brać w nich udział. W tym czasie może on również osiągać przychody finansowe z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

—Arkadiusz Jaraszek

podstawa prawna: art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 672 ze zm.)

Na jaki czas zawieszenie

Zawieszenie działalności gospodarczej jest czasowym zaprzestaniem jej prowadzenia. Może ono trwać od 30 dni do 24 miesięcy i tylko wyjątkowo krócej, jeśli chcemy zawiesić działalność na luty. Okres zawieszenia może być podany w dniach, miesiącach albo miesiącach i dniach. Rozpoczyna się ono od dnia wskazanego we wniosku, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku, i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej lub do dnia wskazanego we wniosku.