- Pracownik uległ wypadkowi na terenie firmy, ale przed startem pracy. Czy przysługuje mu zasiłek chorobowy lub odszkodowanie?
Tak
Jeżeli do wypadku doszło w zakładzie, przysługuje mu wiele świadczeń, choćby zdarzenia nastąpiło przed rozpoczęciem pracy.
Co należy rozumieć przez wypadek przy pracy, wyjaśnia art. 3 ust 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322, dalej ustawa wypadkowa).
Jest to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą czyli:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Wątpliwości z zakwalifikowaniem konkretnego zdarzenia jako wypadku przy pracy wynikają z rozumienia pojęcia „związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności" i określeniem momentu, w jakim związek z pracą uzasadnia przyjęcie odpowiedzialności z ubezpieczenia społecznego z tytułu wypadku przy pracy. Kwestię tę rozstrzygnął Sąd Najwyższy w uchwale z 7 lutego 2013 r. (III UZP 6/12).
Dotyczyło to zdarzenia, do którego doszło już po przekroczeniu przez pracownicę bramy zakładu, ale zanim jeszcze weszła do budynku firmy. Granica między drogą do (lub z) pracy a miejscem pracy powinna być wytaczana według kryterium przestrzennego. Tym samym SN uznał, że to zdarzenie jest wypadkiem przy pracy a nie w drodze do niej.
To przełomowe rozstrzygnięcie. Przyjęcie takiego stanowiska zapewnia pracownikom szerszą ochronę. Ubezpieczenie wypadkowe uprawnia ich bowiem do większych świadczeń niż ubezpieczenie rentowe, które przysługuje przy wypadkach w drodze do pracy.
Zgodnie z art. 6. ust 1 ustawy wypadkowej świadczenia należne pracownikowi w razie wypadku przy pracy to: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, jednorazowe odszkodowanie, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta szkoleniowa, dodatek pielęgnacyjny oraz pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych wraz z zaopatrzeniem w przedmioty ortopedyczne.
Natomiast rodzinie zmarłego na skutek wypadku pracownika przysługuje jednorazowe odszkodowanie, renta rodzinna oraz dodatek do renty rodzinnej. -
Podstawa prawna:
art. 3 ust 1, art. 6 ust. 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowychc(tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322)
art. 57b ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.)