[b]- Zamierzam podpisać umowę o pracę z firmą, która ma siedzibę w Szwecji. Pracę będę wykonywał w Polsce (promocja i zbieranie zamówień). Czy ta firma powinna opłacać za mnie składki ubezpieczeniowe do ZUS w Polsce?[/b] – pyta czytelnik.
[b]Tak. [/b]Pracownik powinien być zgłoszony do ubezpieczeń społecznych w tym państwie należącym do Unii Europejskiej, na terytorium którego pracuje.
Tak stanowi od 1 maja br. [b]rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (DzU UE L 166/1 z 30 kwietnia 2004 r.). [/b]
[srodtytul]Zgłoszenie w Polsce[/srodtytul]
Dlatego szwedzki pracodawca powinien zgłosić czytelnika do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego w Polsce. Zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia nr 883/2004 pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajdują się poza terytorium właściwego państwa członkowskiego, musi wypełniać wszystkie obowiązki wynikające z ustawodawstwa mającego zastosowanie do jego pracowników.
Chodzi tu w szczególności o wymóg zapłaty składek przewidzianych w tym prawie, tak jakby jego siedziba lub miejsce prowadzenia biznesu znajdowały się we właściwym państwie członkowskim. Zatem składki w Polsce musi opłacać nawet pracodawca niemający u nas siedziby.
Powinien zgłosić pracownika do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=333804]ubezpieczeń społecznych w naszym kraju, rozliczyć i opłacić składki zgodnie z ustawą z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.)[/link].
Płatników składek na ubezpieczenia społeczne w Polsce niemających u nas siedziby obsługuje wyłącznie I Oddział ZUS w Warszawie.
[srodtytul]Umowa do oddziału[/srodtytul]
Prawo unijne dopuszcza jednak możliwość przejęcia przez pracownika obowiązków płatnika składek. Zezwala na to art. 21 ust. 2 rozporządzenia 987/2009.
Dzięki temu pracodawca bez siedziby u nas a zobowiązany do opłaty tu składek może uzgodnić z pracownikiem, że spoczywający na nim wymóg regulowania należności do ZUS w jego imieniu wypełni pracownik, bez uszczerbku podstawowych obowiązków pracodawcy.
O dokonanych uzgodnieniach pracodawca powiadamia instytucję właściwą tego państwa członkowskiego, w którym mają być opłacane składki.
Jeśli więc sam pracownik będzie opłacał je do ZUS, powinien zawrzeć z pracodawcą odpowiednią umowę. Z niej ma wynikać, że przejmuje obowiązki płatnika w zakresie opłacania składek. Pracownik opłacający za siebie ZUS w Polsce powinien tę umowę i decyzję o nadaniu NIP przekazać jednostce terenowej ZUS właściwej ze względu na swoje miejsce zamieszkania.
Zatrudniony zgłasza się do ubezpieczeń na druku ZUS ZUA. Składa też druk ZZA, na którym podaje adres podmiotu zagranicznego, z którym porozumiał się co do przejęcia obowiązków płatnika składek, oraz co miesiąc rozlicza je na druku ZUS DRA.