– W październiku nie wypłaciliśmy pracownikom wynagrodzeń. Przelewy poszły 2 listopada. Składki ZUS za ten miesiąc zapłaciłam do 15 listopada. I mam wątpliwości, czy wysyłam deklaracje zerowe za październik? Czy powinnam zaznaczyć, że to przelew za 10.2009, czy 11.2009 r.? – pyta czytelniczka.
W październiku pracownicy nie uzyskali przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek na ZUS. Zatem w raportach rozliczeniowych oraz zbiorczej deklaracji ZUS DRA za ten miesiąc należy wykazać zerowe podstawy wymiaru składek oraz zerowe kwoty samych składek na poszczególne rodzaje ubezpieczeń.
Na przelewie bankowym do ZUS trzeba natomiast zaznaczyć, że zapłata dotyczy listopada, bo chodzi o składki należne za ten właśnie miesiąc.
[srodtytul]Za każdy miesiąc[/srodtytul]
Pracodawca jako płatnik składek jest obowiązany obliczać, potrącać z dochodów ubezpieczonych, rozliczać oraz opłacać należne składki za każdy miesiąc kalendarzowy. Wypełnienie tych obowiązków polega na przekazaniu do ZUS wyliczonej należności oraz kompletu dokumentów, tj. imiennych raportów miesięcznych za wszystkich ubezpieczonych oraz zbiorczej deklaracji ZUS DRA.
W deklaracji rozliczeniowej płatnik rozlicza następujące składki:
- na ubezpieczenia społeczne: emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe,
- na ubezpieczenie zdrowotne,
- na Fundusz Pracy,
- na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Jeżeli w tym samym miesiącu, za który rozliczane są składki, zostały wypłacone przez płatnika zasiłki z ubezpieczenia społecznego, to w deklaracji podlegają one zaliczeniu na poczet składek (z wyjątkiem zasiłków wypłaconych bezpodstawnie).
Stanowi o tym art. 46 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=01E934F8E8C52292F23E32182E640DF4?n=1&id=184677&wid=327789]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.[/link], dalej ustawa systemowa).
[srodtytul]Tylko wypłaty dokonane[/srodtytul]
Dla każdego ubezpieczonego, którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w imiennym miesięcznym raporcie (lub raporcie korygującym) oraz w deklaracji rozli-czeniowej (lub korygującej) uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat.
Chodzi o wypłaty stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem tzw. limitu 30-krotności, dokonane od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy.
Tak stanowi § 2 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=269693]rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 78, poz. 465)[/link].
Oznacza to, że w dokumentach do ZUS składanych za dany miesiąc kalendarzowy płatnik wykazuje tylko te wypłaty, które w tym miesiącu zostały zrealizowane na rzecz pracowników. Chodzi tu o oskładkowane przychody uzyskane przez pracowników w miesiącu, którego te dokumenty dotyczą.
Skoro pracodawca dokonał przelewów z tytułu wynagrodzeń należnych za październik 2 listopada, to pracownicy mieli je na kontach też w listopadzie. Jest to dla nich przychód tego miesiąca, zarówno pod względem ubezpieczeń, jak i podatku dochodowego. Należy je więc wykazać razem z naliczonymi składkami dopiero w dokumentach za listopad.
[srodtytul]W jednym terminie[/srodtytul]
Płatnik składek zatrudniający pracowników przesyła w tym samym terminie deklarację rozliczeniową, imienne raporty miesięczne i opłaca składki za dany miesiąc. Ma to zrobić nie później niż:
- do 5 następnego miesiąca – jeśli jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym lub gospodarstwem pomocniczym,
- do 15 następnego miesiąca – jeśli należy do grupy pozostałych pracodawców.
Czytelniczka pisze, że zapłaciła składki do 15 listopada. Musi jednak pamiętać, że są to składki za listopad. Zatem do tego dnia powinna była sporządzić i złożyć raporty oraz deklarację i uiścić należności. Będzie to miesiąc wcześniej, niż jest konieczne, ponieważ składki za listopad mogła zapłacić do 15 grudnia.
[srodtytul]Co wpisać w zleceniu[/srodtytul]
Składki opłaca się na wskazane przez ZUS rachunki bankowe odrębnymi wpłatami, w podziale na:
- ubezpieczenia społeczne,
- ubezpieczenie zdrowotne,
- Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Płatnik reguluje je przy użyciu dokumentu płatniczego, który musi zawierać w szczególności dane zakładu pracy (NIP, REGON), a także tytuł wpłaty oraz okres, za jaki jest dokonywana (art. 47 ust. 6 ustawy o systemowej).
W treści przelewu bankowego czytelniczka powinna więc wpisać listopad jako okres, za który należności były wpłacane.