Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która ma wątpliwości, w jaki sposób zastosować do swojej sytuacji przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych, może się zwrócić do ZUS o wydanie wiążącej pisemnej interpretacji przepisów. Wynika to z przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

[srodtytul]Tylko macierzysty zakład[/srodtytul]

Wiadomo, że o interpretację przepisów może się ubiegać jedynie przedsiębiorca, a zatem osoba fizyczna, prawna i jednostka organizacyjna, która prowadzi działalność gospodarczą. A jeśli wątpliwości dotyczące stosowania przepisów o ubezpieczeniu społecznym ma przedsiębiorca o wielooddziałowej strukturze organizacyjnej, w której każdy oddział jest oddzielnym płatnikiem składek? Jeden z naszych czytelników, który zwrócił się do redakcji z takim pytaniem, zastanawia się, czy taki przedsiębiorca powinien wystąpić do ZUS z jednym wnioskiem o pisemną interpretację przepisów, podając NIP wszystkich płatników, czy też każdy oddział powinien oddzielnie skierować wnioski o interpretację do ZUS?

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8A88ABF4B28EBBA45ABA273F8ED7956F?id=236773]ustawy o swobodzie działalności gospodarczej[/link] interpretacja przepisów może zostać wydana jedynie przedsiębiorcy.

[srodtytul]Prawo nie dla wszystkich[/srodtytul]

Jak wskazuje Agnieszka Orłowska z ZUS, żaden przepis nie wiąże prawa do uzyskania interpretacji z pełnieniem funkcji płatnika składek w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przypomina, że pisemna interpretacja może zostać wydana przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a więc:

- osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej, która nie jest osobą prawną, a której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonującym we własnym imieniu działalność gospodarczą,

- wspólnikowi spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.

Tymczasem oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorcę poza główną siedzibą firmy.

– W świetle przedstawionej wyżej regulacji brak jest więc podstaw do wydania interpretacji występującemu we własnym imieniu oddziałowi przedsiębiorcy – uważa Agnieszka Orłowska.

[b]Nie ma natomiast przeszkód, aby w postępowaniu o wydanie interpretacji stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dotyczącego oddziału przedsiębiorcy pełnomocnikiem przedsiębiorcy był właściwie umocowany pracownik oddziału.[/b] Należy jednak podkreślić, że w takim przypadku wnioskodawcą jest przedsiębiorca, a nie oddział. Z kolei we wniosku o wydanie interpretacji powinny zostać wskazane identyfikatory firmy matki.

ZUS podkreśla, że w sytuacji, gdy o wydanie interpretacji stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego związanego z funkcjonowaniem swojego oddziału występuje przedsiębiorca, to we wniosku powinien wskazać własne dane. Jednak z uwagi na fakt, że taki wniosek co do zasady dotyczy stosunku prawnego wywierającego skutki w sferze ubezpieczeń społecznych (np. umowy o pracę), którego stroną jest oddział przedsiębiorcy, zasadne jest wskazanie tego oddziału (płatnika składek) w opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

[srodtytul]Ważne informacje[/srodtytul]

Przedsiębiorca powinien pamiętać, aby we wniosku przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe dotyczące indywidualnie oznaczonej sprawy.

I koniecznie trzeba wskazać własne stanowisko w tej sprawie. Gdyby bowiem ZUS w ciągu 30 dni od otrzymania kompletnego i opłaconego wniosku nie wydał interpretacji, wówczas – od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin jej wydania – obowiązuje interpretacja przedstawiona przez przedsiębiorcę.

Wniosek musi też zawierać:

- dane firmy, czyli jej nazwę i siedzibę, adres albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, ewentualnie adres do korespondencji,

- NIP,

- numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Ewidencji Działalności Gospodarczej,

- w razie ustanowienia pełnomocnika – jego dane osobowe i adres (ewentualnie pełnomocnictwo).

Ponadto musi być podpisany przez przedsiębiorcę albo przez osobę (osoby) uprawnioną do jego reprezentowania. Gdy zawiera braki formalne, ZUS powinien wystąpić o ich usunięcie w ciągu siedmiu dni. Brak reakcji spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

[b]Nie można pytać ZUS o wszystkie przepisy.[/b] Interpretacji bowiem podlegają tylko te dotyczące ubezpieczeń społecznych, które regulują, za kogo i od jakiej podstawy powinny być opłacane składki. Natomiast nie można się już zwrócić do ZUS o wyjaśnienia w kwestii objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym.

[ramka][b]Ważne [/b]

Jeśli wniosek o interpretację dotyczy jednego stanu faktycznego, trzeba zapłacić za to 40 zł. Za każde następne rozstrzygnięcie – nawet jeśli wydane jest w jednym piśmie – należy uiścić wielokrotność tej kwoty. Opłatę trzeba wnieść w ciągu siedmiu dni od złożenia wniosku na rachunek oddziału ZUS, do którego został skierowany wniosek. Jeśli przedsiębiorca się z tym spóźni, jego wniosek nie zostanie rozpatrzony. [/ramka]

[ramka][b]Zapamiętaj [/b]

Przedsiębiorca może się nie zastosować do interpretacji wydanej przez ZUS. Warto jednak pamiętać, że ta będzie wiążąca dla ZUS i zmiana wydanego przez zakład stanowiska będzie możliwa wyłącznie w drodze wznowienia postępowania.[/ramka]