W razie znacznego obciążenia zadaniami wynikającymi z pełnienia funkcji społecznego inspektora pracy kierownik zakładu na wniosek zakładowych organizacji związkowych może ustalić miesięczne wynagrodzenie zryczałtowane do wysokości nieprzekraczającej wynagrodzenia za 30 godzin pracy osoby pełniącej funkcję społecznego inspektora pracy. W szczególnych wypadkach wolno mu podwyższyć je do 60 godzin pracy.
Składki na ubezpieczenia społeczne za pracowników naliczamy od przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jaki wypłacamy podwładnym z tytułu zatrudnienia w stosunku pracy (z wyłączeniem wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłków). Dodatkowe wynagrodzenie za pełnienie obowiązków społecznego inspektora pracy jest przychodem ze stosunku pracy. Wynagrodzenie to jest bowiem związane ze stosunkiem pracy.
Przychody, od których nie należy naliczać składek na ubezpieczenia społeczne, wylicza rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.). Jako przychodu zwolnionego od składek nie wymienia ono jednak wynagrodzenia społecznego inspektora. Dlatego trzeba od niego opłacić składki na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji ubezpieczenie zdrowotne. Jeżeli zakład dotychczas ich nie naliczał, powinien złożyć korektę dokumentów rozliczeniowych składanych za tego pracownika (za miesiące, w których wypłacał to wynagrodzenie) i opłacić należne składki z odsetkami za zwłokę.