W banku działa kasa zapomogowo-pożyczkowa, utworzona z comiesięcznych składek pracowników. Nadmiar środków ponad zapotrzebowanie na pożyczki został ulokowany na depozycie terminowym. Z kwoty odsetek dopisanych do lokaty zarząd kasy postanowił kupić bony towarowe do sieci sklepów w wysokości 120 zł dla każdego członka kasy. Czy bony te są zwolnione od składek i podatków?

- pyta czytelnik.

Odpowiada Danuta Denkiewicz, doradca podatkowy:

Bony sfinansowane ze środków pracowniczej kasy zapomogowo-pożyczkowej stanowią przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof). Nie stanowią zatem przychodów ze stosunku pracy. Bank jako zakład pracy nie pełni funkcji płatnika; nie ma zatem obowiązku potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy, wykazywania wartości w informacji PIT-11, a także naliczania i potrącania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa nie jest bezpośrednio płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jest jednak zobowiązana – jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej – do sporządzenia informacji PIT-8C z tytułu wydanych bonów nieobjętych zwolnieniem podatkowym. Wynika tak z art. 42a ustawy. Pracownik będący członkiem kasy powinien natomiast opodatkować i rozliczyć wartość otrzymanego bonu na zasadach ogólnych w rocznym zeznaniu podatkowym. Dodam, że kasa może się umówić z bankiem, że ten przejmie od niej obowiązki płatnika. Pozwala na to § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (DzU z 1992 r. nr 100, poz. 502 ze zm.).