W 2014 roku pierwszą pozycję w zestawieniu banków podstawowych zajął PKO Bank Polski, który został wskazany przez 18 proc. ogółu badanych firm (w badaniu brały udział małe przedsiębiorstwa, których wielkość rocznych obrotów nie przekracza 5 mln zł). Na kolejnych miejscach uplasowały się Bank Pekao, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, dalej banki spółdzielcze oraz Bank Millennium – takie są wyniki raportu z badania przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator – „Małe firmy o usługach bankowych 2014". Respondentów poproszono o wskazanie nazwy banku, który wybraliby dzisiaj w hipotetycznej sytuacji zmiany obecnego banku podstawowego.
Wielka piątka
Te wyniki mniej więcej odzwierciedlają kolejność według wielkości banków. – Jednak przykład Idea Banku, który dynamicznie rozwinął się w ostatnich dwóch latach, pokazuje, że „Wielka Piątka" banków obsługujących małe firmy nie jest ustalona na zawsze. Widać, że utworzenie banku specjalistycznego, działającego tylko w sektorze małych firm, ma również duże szanse powodzenia – komentuje Jan Garlicki, dyrektor generalny CBM Indicator.
Największy potencjał w zakresie przejęcia klientów innych banków ma w 2014 r. PKO BP (14 proc. wskazań). A jako kolejne zostały wskazane ING Bank Śląski, BZ WBK, Bank Pekao, Millennium i mBank.
Sondaż przeprowadzony przez Indicator wśród firm zbadał też lojalność klientów wobec banków. Popularnym wskaźnikiem marketingowym, który pozwala ocenić stopień lojalności i skłonność do polecania innym instytucji, z usług której się korzysta, jest wskaźnik „net promoter score". Pozwala przyporządkować klientów do co najmniej trzech grup klientów na podstawie jednego pytania: „Na ile jest prawdopodobne, że polecił(a)by pan(i) firmę X innej firmie?". Średnia wartość wskaźnika NPS dla banków w sektorze małych firm wynosi 19 proc.
Najwyższą wartość wskaźnika pokazującą lojalność klientów ma Idea Bank (46 proc.). Banki ze wskaźnikiem powyżej średniej to także mBank, Millennium i BZ WBK (NPS po 33 proc.) oraz Alior (23 proc.). Wysokie wskaźniki ma także kilka innych banków, ale w niektórych przypadkach liczba zebranych ocen jest zbyt mała do statystycznej oceny.
Kluczowe produkty
Z punktu widzenia firmowych klientów kluczowe produkty to konto, kredyty, ale banki dodają dodatkowe usługi, które mają ułatwić życie przedsiębiorców (np. usługi księgowe).
Dlatego oprócz kosztów prowadzenia rachunku istotne z punktu widzenia przedsiębiorców są dodatkowe korzyści, takie jak możliwość korzystania z depozytów overnight czy ułatwienia w wymianie walut.
Dla wielu firm kluczowe są także warunki pozyskiwania finansowania. Najbardziej popularnym typem kredytu obrotowego jest limit w rachunku bieżącym. Znajdziemy go w ofercie wszystkich banków, które obsługują przedsiębiorców.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.sajewicz@rp.pl
Firmy chętniej sięgają po kredyt
W pierwszym kwartale portfel kredytów dla przedsiębiorstw powiększył się najmocniej od pięciu lat. Na koniec marca zadłużenie firm w bankach wyniosło 283,4 mld zł i było o 4,8 proc. wyższe niż przed rokiem. Dynamika kredytów w tym segmencie poprawia się już od kilku miesięcy, ale w marcu roczny wzrost był najszybszy od listopada 2012 roku. W całym pierwszym kwartale roku wartość portfela kredytów dla przedsiębiorstw zwiększyła się o 8,7 mld zł. To największy przyrost od I kwartału 2009 r. Zdaniem ekonomistów firmy coraz chętniej się zadłużają po to, aby inwestować. W pierwszym kwartale 2014 r. moce w firmach przetwórczych były wykorzystane w stopniu największym od końca 2008 r.
—agmk