Decyzja o zmianie banku to dla spółki często skomplikowana operacja. Zwłaszcza w przypadku średnich i większych przedsiębiorstw, które często w jednym banku zaspokajają wszystkie potrzeby, związane ze swoją działalnością. – Dla przykładu, jeśli jestem dużą korporacją i mam tysiące kontrahentów, zmiana rachunku, z którego dokonuję przelewów i poleceń zapłaty, często wiąże się ze sporymi utrudnieniami. Dlatego zmiana banku wygląda tu zupełnie inaczej niż w przypadku klienta indywidualnego, który może to robić choćby co rok – mówi Paweł Kołtun, dyrektor rozwoju sieci finansowania przedsiębiorstw firmy doradczej Expander Advisors.

Dlatego przedsiębiorcy są klientami, którzy szybko przywiązują się do instytucji finansowych. – Często jest tak, że firma jest w stanie zapłacić więcej za jakąś usługę bankową, w zamian za wsparcie i opiekę doświadczonego doradcy, z którym łączą ją dobre relacje – uważa Jacek Kasperczyk, analityk porównywarki finansowej Comperia.pl.

Nie tylko rachunek

Z jakich produktów firmy korzystają najczęściej? – Pakiety dostępnych usług są standardowe i zawierają, oprócz rachunku, kartę do konta, a w przypadku korporacji także karty dla pracowników, usługi factoringu czy dodatkowe produkty przy kredytach obrotowych. Atrakcyjne, zwłaszcza dla nowych firm, mogą być banki, które oferują kredyt na start. To przyciąga klientów – twierdzi Paweł Kołtun.

Mniejsze przedsiębiorstwa rzadko wymagają od banku specjalistycznych rozwiązań. Jak wynika z badań PwC/Indicator, ponad połowa mikroprzedsiębiorców uważa, że jest dla banku klientem standardowym. Zakładając rachunek firmowy, małe i średnie firmy w większości przypadków wybierają bank, w którym mają już konto osobiste. Z badań wynika, że robi tak niemal dwie trzecie najmniejszych firm.

Warto jednak śledzić oferty banków. – Na rynku usług bankowych pojawia się coraz więcej rozwiązań dla firm, zarówno tych z wieloletnim stażem, jak i takich, które dopiero rozwijają działalność oraz ofert dostosowanych do potrzeb danej branży. Przedsiębiorcy mają do wyboru nie tylko darmowe rachunki dla firm, bezpłatne rozliczenia z ZUS i urzędem skarbowym, czy na przykład dodatkowe usługi księgowe, ale również kredyty na rozwój działalności, inwestycje i leasing – wymienia Remigiusz Stupnicki, ekspert ds. kredytów i pożyczek firmy doradczej Idea Expert.

Znajomość ofert bankowych nierzadko pomoże przedsiębiorcy oszczędzić pieniądze. – Już teraz większość banków działających w Polsce ma w swojej ofercie darmowe konta adresowane do przedsiębiorców, jednak są i takie, które pobierają opłaty w wysokości 25 zł miesięcznie – mówi Jacek Kasperczyk.

Jak wynika z rozmów z przedsiębiorcami, najczęściej są oni skłonni zmienić bank, kiedy zaczynają szukać produktów i usług wspierających prowadzenie działalności. – Mowa tutaj chociażby o dopasowanych do potrzeb klienta produktach kredytowych czy instrumentach służących do pomnażania nadwyżek finansowych. Faktem jest, że w ponad jednej czwartej banków w Polsce nie ma możliwości otwarcia firmowego konta oszczędnościowego, co w znaczący sposób utrudnia zarządzanie bieżącą płynnością firmy – mówi Jacek Kasperczyk.

Firma jest też gotowa zmienić bank, kiedy współpraca z dotychczasowym się nie układa, tzn. pojawiają się problemy z płatnościami czy obsługą.

Duża konkurencja o firmy

Analitycy podkreślają, że firmy powinny śledzić oferty banków, ponieważ konkurencja na rynku bankowości korporacyjnej rośnie. – Przez niektóre instytucje klient firmowy jest obecnie mocniej oczekiwany niż klient prywatny. Powstają banki, których oferta skierowana jest wyłącznie do firm. Mam nadzieję, że rynek kredytów dla przedsiębiorstw wkrótce będzie się rozwijał równie dynamicznie, jak rynek kredytów hipotecznych w latach 2007–2008 – mówi Paweł Kołtun.

Piotr Frankowski, starszy menedżer w grupie rynków finansowych EY, zauważa, że w segmencie bankowości korporacyjnej łatwiej jest obecnie utrzymać klienta, niż zachęcić go do przejścia do innego banku. – Banki raczej starają się dotrzeć do nowo rejestrujących się firm, oferując im najpierw rachunek bieżący, a potem, wraz z rozwojem ich działalności, inne produkty. Przyszłością jest specjalizacja branżowa, czyli dostosowywanie produktów i usług finansowych do specyficznych potrzeb firmy, w zależności nie od jej wielkości, ale profilu działalności. Tym banki będą chciały coraz częściej zachęcać firmy – mówi Piotr Frankowski.

Zmiana banku nie jest trudna

Ponieważ banki zabiegają o względy przedsiębiorców, również ceny większości usług adresowanych do firm podlegają indywidualnym negocjacjom. – W sytuacji, gdy bank stawia przed klientem twarde warunki, należy zastanowić się, czy nie lepiej poszukać bardziej elastycznej instytucji – radzi Jacek Kasperczyk.

Kiedy już firma zdecyduje się na zmianę banku, pierwszym krokiem jest porównanie ofert i wybór instytucji, która najlepiej spełnia oczekiwania przedsiębiorcy. Warto tu skorzystać z pomocy pośrednika lub doradcy, który wyselekcjonuje odpowiednie dla potrzeb przedsiębiorstwa rozwiązania.

– Kolejnym etapem jest założenie rachunku w danym banku i upoważnienie go do reprezentowania klienta. Załatwienie formalności leży wtedy po stronie „nowego" banku. Należy pamiętać o poinformowaniu kontrahentów o nowym numerze rachunku bankowego i zaktualizowaniu go np. na stronie internetowej. Po przeniesieniu rachunku nie można zapomnieć o zamknięciu starego – radzi Remigiusz Stupnicki.

Piotr Makowski | dyrektor ds. zarządzania segmentem klientów mikro w BNP Paribas

Przedsiębiorca powinien wybrać bank, który zapewni mu finansowanie w dobrej cenie. Z wielu badań wynika, że jako powód do zmiany banku przedsiębiorcy najczęściej podają na pierwszym miejscu mniejsze koszty prowadzenia rachunku. Takie podejście może być jednak pułapką dla przedsiębiorcy i jego firmy. Aktualne ceny usług bankowych dla produktów transakcyjnych, takich jak konta, przelewy, wpłaty i wypłaty są zbliżone, więc nie warto dokonywać zmiany jedynie z tego powodu. Przedsiębiorca powinien wybierać bank, który jest w stanie zapewnić mu finansowanie w dobrej cenie, bo to koszt finansowania i dostępność kredytu czy leasingu jest często kluczowym czynnikiem powodzenia firmy. To, co jest najważniejsze przy wyborze banku, to profesjonalna i rzetelna obsługa w dobrej cenie. Jeśli mamy poczucie, że nasz obecny bank nie spełnia tych oczekiwań, to znaczy, że nie daje poczucia bezpieczeństwa finansowego, a ono jest w dzisiejszych czasach bardzo istotne. Prowadząc biznes musimy być pewni, że nasz partner jest elastyczny, szybko działający i dostarcza usługi w atrakcyjnej cenie. Jeśli tak nie jest, warto przemyśleć zmianę banku. Pierwszym krokiem do tego jest zaledwie godzina poświęcona na rozmowę z doradcą.