Reklama

Adwokat Tomasz Grucelski: Trzy paski Adidasa pod szczególną ochroną

Znane marki mają prawo do znaku renomowanego, którego nie można wykorzystywać do oznaczania nawet innego rodzaju produktów – wskazuje adwokat i rzecznik patentowy Tomasz Grucelski.

Publikacja: 30.03.2023 11:05

Adwokat Tomasz Grucelski: Trzy paski Adidasa pod szczególną ochroną

Foto: AdobeStock

Adidas wycofał się z próby zablokowania używania trzech pasków w znaku towarowym zgłoszonym przez grupę Black Lives Matter, choć wcześniej twierdził, że jest podobny do jego logo. Kto miałby większą szansę na wygraną, gdyby ten konflikt jednak eskalował?

Ruch BLM zgłosił znak towarowy z charakterystycznymi trzema paskami, można więc przypuszczać, że urząd patentowy raczej przyznałby rację firmie Adidas i odmówił rejestracji BLM. Adidas ma zarejestrowanych wiele znaków towarowych składających się z trzech pasków. Porównując te dwa logo, trudno nie uznać ich za podobne. Wiemy też, że inne podmioty próbowały już walczyć z paskami Adidasa, ale z różnymi rezultatami. Gdyby jednak do spornego znaku dodane zostały elementy słowne, np. nazwa ruchu lub inne oryginalne elementy graficzne, sprawa stałaby się bardziej skomplikowana – urząd musiałby porównać znaki całościowo. Element słowny niezwiązany z Adidasem, wyróżniałby znak towarowy. Firma Adidas zapewne byłaby bardzo niezadowolona z decyzji urzędu, gdyby ten przyznał rację BLM. Mogłoby to zachęcić inne firmy do używania czy rejestracji oznaczeń z trzema paskami i elementem słownym lub graficznym. W takich sytuacjach urząd musi zbadać, czy konsument nie zostanie wprowadzony w błąd, czy nie będzie miał wrażenia, że znaki pochodzą od powiązanych ze sobą podmiotów. Firmy takie jak Adidas, pozostając w zgodzie ze swoimi politykami, mogą nie chcieć, aby potencjalni klienci myśleli, że zawarły umowę o współpracy z BLM. Takie sprawy oceniają eksperci w urzędach patentowych; ważne, aby spojrzeć na nie również oczyma potencjalnego klienta.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

ABC Firmy
Restrukturyzacja: nowe uprawnienia dłużników i wierzycieli
ABC Firmy
System kaucyjny coraz bliżej. Ważne informacje dla przedsiębiorców
ABC Firmy
System kaucyjny. Rzecznik przedsiębiorców pisze do premiera i ostrzega
ABC Firmy
Przedsiębiorca będzie mógł ukryć swój adres w CEIDG? Chodzi o bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
ABC Firmy
Wkrótce nowe obowiązki środowiskowe dla tysięcy firm w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama