Aktualizacja: 19.05.2021 11:03 Publikacja: 19.05.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Zarówno gmina, jak i samorządowe kolegium odwoławcze odmówiło kobiecie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego ze względu na to, że pobierała emeryturę. Dopiero wojewódzki sąd administracyjny przyznał opiekującej się niepełnosprawną córką prawo do wyższego wsparcia pod warunkiem zawieszenia wypłaty emerytury. SKO złożyło do NSA skargę kasacyjną i przegrało.
Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyjaśnił, dlaczego emeryci powinni mieć prawo do wsparcia i jak powinna wyglądać procedura przyznawania im korzystniejszego świadczenia. Istota sporu sprowadzała się do wykładni art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie z którym świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do emerytury. Jeszcze w 2017 r. NSA stosował wykładnię literalną i odmawiał prawa do świadczenia emerytom. Jednak jego stanowisko uległo modyfikacji. Powodem była m.in. zmiana relacji między wysokością świadczenia pielęgnacyjnego a wysokością najniższej emerytury. Uchwalając w 2003 r. ustawę o świadczeniach rodzinnych, ustawodawca wyłączył możliwość przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunom, którzy mają prawo do określonych świadczeń, i jednocześnie określił wysokość świadczenia pielęgnacyjnego na 420 zł miesięcznie. Wówczas była to kwota niższa niż wysokość najniższej emerytury i innych świadczeń wyłączających prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. Taka relacja utrzymywała się aż do maja 2014 r. Obecnie świadczenie wynosi 1971 zł. Najniższa emerytura to zaledwie 1250,88 zł brutto.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Oddając w państwa ręce kolejne wydanie dodatku „Administracja”, szczególnej uwadze chciałbym polecić trzy materiały poświęcone możliwości tworzenia grup podatkowych VAT przez gminy oraz ich spółki komunalne.
Brak możliwości identyfikacji kierowców, którzy rzeczywiście korzystają z miejsc parkingowych, nie wyklucza opodatkowania VAT.
Tworzenie szkół czy przedszkoli publicznych ponad potrzeby jest wykluczone. Utrzymywanie ich bowiem ze środków w ilości przekraczających potrzeby danej wspólnoty nie jest w interesie publicznym.
Rada gminy sama nie może uwzględnić skargi do sądu administracyjnego na własny akt prawa miejscowego, bo oznacza to stwierdzenie jego nieważności. A rada takiej kompetencji nie posiada.
Można odliczyć VAT od towaru udostępnionego nieodpłatnie podwykonawcy. Warunkami są: ograniczenie udostępnienia do niezbędnego minimum, cenotwórczy charakter nabyć i możliwość zbadania przez fiskusa spełnienia materialnych przesłanek odliczenia.
Wydatki ponoszone przez spółkę dominującą w celu zwiększenia ceny sprzedaży akcji spółki zależnej nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów spółki dominującej.
Darowizna pieniężna przekazywane na rachunek służący spłacie obciążającego obdarowanego kredytu bankowego, spełnia warunek udokumentowania i korzysta z pełnego zwolnienia dla zerowej grupy podatkowej czyli najbliższej rodziny.
Aby wykluczyć spółkę z unijnych procedur udzielania zamówień publicznych i przyznawania unijnych dotacji, urzędnik zatwierdzający musi ocenić zachowanie podmiotu, któremu zarzucono uchybienie w sposób konkretny i zindywidualizowany – uznał Sąd Unii Europejskiej.
Dostawcę można uznać za producenta, jeżeli jego nazwa jest zbieżna ze znakiem towarowym umieszczonym na produkcie przez producenta. W celu zapewnienia ochrony konsumenta odpowiedzialność solidarna dostawcy i faktycznego producenta wadliwego produktu może powstać nawet wtedy, gdy dostawca sam nie umieścił swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego na tym produkcie.
Samorząd może odliczać VAT od działalności cmentarza według proporcji udziału liczby pochówków dokonanych w danym roku odpłatnie w całkowitej ich liczbie z danego roku.
Jeżeli pracodawca nie egzekwuje, aby w przypadku choroby i wydania zwolnienia lekarskiego pracownicy bezpośrednio informowali go o nieobecności, to zwolnienie dyscyplinarne za niedopełnienie takiego obowiązku nie zawsze będzie uzasadnione.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas