Aktualizacja: 20.04.2025 07:11 Publikacja: 04.05.2023 10:43
Foto: Adobe Stock
Podatek od nieruchomości, jak zauważył Trybunał Konstytucyjny, jest podatkiem od posiadania majątku. Nie można zaaprobować takiej wykładni, według której określenie podstawy opodatkowania następowałoby na podstawie aktów wykonawczych.
Normowanie obowiązków podatkowych należy do wyłączności ustawy, co wywodzi się z wyłączności ustawowej we wszystkich sprawach dotyczących regulacji obowiązków obywateli wobec państwa. Oceny tej nie zmienia to, że jest to obowiązek wobec gminy. Gmina w stosunku do podatnika występuje jako podmiot publiczny wyposażony we władztwo publicznoprawne, a z zasady wyłączności ustawy wynika to, iż ustawa nie powinna powierzać aktom wykonawczym takich treści, które określają konstrukcję podatku, w tym podmiot, przedmiot, podstawę opodatkowania i stawki (uchwała TK z 15 maja 1996 r., sygn. W 2/96, z odwołaniem się do uchwały TK z 6 września 1995 r., sygn. W 20/94, orzeczenia TK z 19 października 1988 r., sygn. Uw 4/88).
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas