Reklama

Inwentaryzacja - narzędzie weryfikacji aktywów i pasywów jednostki

Głównym celem przeprowadzenia inwentaryzacji jest ustalenie stanu faktycznego aktywów i pasywów, uzgodnienie go ze stanami księgowymi, a także ustalenie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych.

Publikacja: 29.12.2020 17:30

Inwentaryzacja - narzędzie weryfikacji aktywów i pasywów jednostki

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o rachunkowości (dalej: uor), każda jednostka ma obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji. Jest to jeden z etapów zamknięcia roku i sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. Podczas przeprowadzenia inwentaryzacji weryfikacji podlega również przydatność aktywów jednostki. Aktywa, które uległy uszkodzeniu, są zepsute, przeterminowane bądź niechodliwe, powinny zostać objęte odpisami aktualizującymi.

Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki. Spółki, które podlegają obowiązkowi badania sprawozdania finansowego muszą poinformować biegłego rewidenta o ustalonych terminach inwentaryzacji, audytor powinien brać udział w inwentaryzacji znaczących składników majątku (art. 66 ust. 5 uor).

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Kto odpowiada za compliance w spółce?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Kiedy umowa zlecenia to umowa o pracę?
Biznes
Zasoby w systemie compliance jako miara należytej staranności zarządu
Biznes
AI w biznesie: kto odpowiada za błędy sztucznej inteligencji?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Skutki nieuzyskania absolutorium przez członka zarządu
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama
Reklama