Reklama

Czy każda transakcja z podmiotami powiązanymi może podlegać recharakteryzacji

Podczas kontroli cen transferowych organy podatkowe mogą zastosować mechanizm recharakteryzacji, gdy uznają, że analizowana transakcja różni się od tej faktycznie zawartej przez podatnika lub że niezależne podmioty by jej nie przeprowadziły.

Publikacja: 31.12.2024 04:30

Czy każda transakcja z podmiotami powiązanymi może podlegać recharakteryzacji

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z przepisami dotyczącymi cen transferowych podmioty powiązane powinny zawierać transakcje kontrolowane na warunkach rynkowych, czyli takich, jakie ustaliłyby w porównywalnych okolicznościach podmioty niepowiązane. A co, jeżeli w trakcie kontroli organ podatkowy uznałby, że warunki transakcji kontrolowanej nie są rynkowe? Treść przepisów wskazuje na dwa konkretne narzędzia, które mogą być w takim przypadku zastosowane przez organy podatkowe – recharakteryzację oraz pominięcie transakcji. Nadrzędnym celem wprowadzonych mechanizmów jest penalizowanie podatników za nierynkowe zachowania, prowadzące do zaniżenia podstawy opodatkowania. W tym wpisie skupimy się na recharakteryzacji, omawiając jej zasady i skutki.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Świąteczne zakupy z AI. Uwaga na pułapkę cen skrojonych na miarę
Biznes
Teresa Siudem: Ochrona lasów – nowe obowiązki przedsiębiorców
Biznes
Nieprzemyślane rabaty? UOKiK może je zakwestionować
Biznes
Compliance – jak dowody należytej staranności decydują o wyniku sprawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Rozporządzenie o wylesianiu (EUDR) – nowe obowiązki dla firm
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama