Ustalenie polityki rachunkowości

Po rejestracji spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym jednym z jej pierwszych obowiązków jest określenie zasad rachunkowości. Rachunkowość nie jest bowiem systemem uniwersalnym i wymaga indywidualnego podejścia, które determinuje jej ostateczny kształt w danej jednostce.

Publikacja: 25.08.2020 17:45

Ustalenie polityki rachunkowości

Foto: Adobe Stock

Polityka rachunkowości uwarunkowana jest przez krajowe i międzynarodowe przepisy. Najważniejszym aktem prawnym, który wskazuje przepisy regulujące zasady jest ustawa o rachunkowości (dalej: uor), która jednocześnie wskazuje hierarchę obowiązujących aktów prawnych, tj. akty wykonawcze do ustawy, następnie Krajowe Standardy Rachunkowości (KSR) oraz Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej i Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (MSSF/MSR).

Definicja polityki rachunkowości została określona w art. 3 ust. 1 pkt. 11 uor. Przez zasady polityki rachunkowości rozumie się wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania dopuszczone ustawą, w tym także określone w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR), zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych. Według A. Jarugowej polityka rachunkowości to „zastosowanie przez zarząd przedsiębiorstwa w sporządzaniu sprawozdań finansowych specyficznych zasad, konwencji reguł i praktyk dobranych odpowiednio do odwzorowania jego rzeczywistej pozycji finansowej, dochodowej i dokonań". Natomiast zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości polityka rachunkowości obejmuje zasady, reguły, metody, uzgodnienia umowne i procedury, przyjęte przez kierownictwo przedsiębiorstwa przy opracowywaniu i prezentacji sprawozdań finansowych.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm