Reklama

Jak chronić dane księgowe przed utratą lub nieupoważnionym dostępem

W polityce rachunkowości jednostka powinna opisać system służący ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów. Oczywiście system ten powinien istnieć nie tylko na papierze.

Publikacja: 28.04.2020 17:30

Jak chronić dane księgowe przed utratą lub nieupoważnionym dostępem

Foto: Fotolia.com

Przed czym, a nawet przed kim chronimy nasze dane? Przed fizyczną utratą, przed kradzieżą, przed zaszyfrowaniem, a nawet przed pracownikami, np. zabezpieczając tajemnicę wynagrodzeń.

Zasady ochrony danych i terminów ich przechowywania zostały opisane w rozdziale 8 ustawy o rachunkowości „Ochrona danych" (dalej: uor). Regulacje te powstały ponad 25 lat temu i przede wszystkim dotyczą zasobów gromadzonych w formie papierowej. W odniesieniu do danych systemu informatycznego rachunkowości zawarto dość ogólne stwierdzenie, że należy stosować odpowiednie rozwiązania programowe i organizacyjne, chroniące przed nieupoważnionym dostępem lub zniszczeniem (art. 71 ust. 2 uor).

Pozostało jeszcze 97% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Kto odpowiada za compliance w spółce?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Kiedy umowa zlecenia to umowa o pracę?
Biznes
Zasoby w systemie compliance jako miara należytej staranności zarządu
Biznes
AI w biznesie: kto odpowiada za błędy sztucznej inteligencji?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Skutki nieuzyskania absolutorium przez członka zarządu
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama
Reklama