Reklama

Wypłata dywidendy rzeczowej

Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na płynność finansową spółek w wielu branżach jest oczywisty. Konieczność realizacji zobowiązań wobec innych podmiotów może rodzić fundamentalne pytania i problemy związane ze znalezieniem źródła ich finansowania. Dotyczy to także zobowiązań wobec udziałowców (akcjonariuszy). W przypadku braku odpowiednich środków pieniężnych i wobec podtrzymania chęci podziału i wypłaty zysku przez akcjonariuszy alternatywą dla uzyskiwania kosztownego finansowania zewnętrznego dla wypłaty dywidendy pieniężnej (np. kredytu) jest wypłata dywidendy rzeczowej.

Publikacja: 07.07.2020 17:45

Wypłata dywidendy rzeczowej

Foto: Adobe Stock

Należy odróżnić dywidendę rzeczową sensu stricto od dywidendy pieniężnej, która jest realizowana poprzez rzeczowe świadczenie zastępcze. Różnica sprowadza się do tego, że w przypadku dywidendy rzeczowej uchwała od razu stanowi o takim sposobie dystrybucji zysku, a przypadku świadczenia w miejsce wykonania formalnie nie dochodzi do wypłaty dywidendy rzeczowej, lecz do świadczenia innego w miejsce pierwotnego świadczenia pieniężnego. Pierwsze rozwiązanie zakłada partycypację wszystkich akcjonariuszy w dystrybucji dywidendy w formie rzeczowej, a drugie tylko tych, którzy porozumieli się ze spółką niezależnie od podjętej uchwały.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Greenwashing – jak firmy oszukują klientów
Biznes
Data Act. Co zmienia się w obszarze usług przetwarzania danych?
Biznes
Wizyta domowa lekarza skończyła się utratą danych pacjentów. Prezes UODO ukarał ZOZ
Biznes
System kaucyjny - transakcje z podmiotami powiązanymi
Biznes
Firmy stosujące ekościemę pod lupą organów regulacyjnych
Reklama
Reklama
Reklama