Błędy w świadectwie pracy mogą być kosztowne

Gdy nieprawidłowe informacje w świadectwie pracy powodują, że były pracownik nie może zdobyć pracy albo otrzymywał zaniżone świadczenia z ZUS, może on żądać odszkodowania. O ile wnioskował o sprostowanie tego dokumentu.

Publikacja: 22.12.2021 07:26

Błędy w świadectwie pracy mogą być kosztowne

Foto: Adobe Stock

Wydanie pracownikowi świadectwa pracy po ustaniu stosunku pracy jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy, który to obowiązek ciąży na nim niezależnie od przyczyn zakończenia z pracownikiem współpracy.

Pracodawca powinien wydać pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym nastąpiło ustanie stosunku pracy, tj. w ostatnim dniu okresu obowiązywania umowy o pracę, chyba że zamierza zawrzeć z nim kolejną umowę o pracę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Tym samym konieczność wydania tego dokumentu nie jest uzależniona od złożenia przez pracownika wniosku w tym zakresie.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Szykujemy się do lata
Kadry i Płace
Więcej swobody w letnim grafiku – ruchomy rozkład czasu pracy
Kadry i Płace
Czy szef ma prawo zmusić pracownika do urlopu?
Kadry i Płace
Przed odwołaniem z urlopu lepiej przeliczyć koszty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kadry i Płace
Organizacje związkowe muszą policzyć swoich członków