Dojazd do klientów przedsiębiorstwa to również czas pracy

Do czasu pracy pracownika wykonującego obowiązki służbowe na określonym obszarze, do czego niezbędne jest stałe przemieszczanie się, wliczany jest również czas poświęcony na niezbędne przejazdy.

Publikacja: 05.10.2023 02:00

Dojazd do klientów przedsiębiorstwa to również czas pracy

Foto: Adobe Stock

- Zajmuję się serwisem mobilnym różnych urządzeń, które są naprawiane najczęściej u klienta w firmie. Wykonuję stałe dojazdy do tych samych miejscowości, czasem zdarzają się także nowe. Dojazd do klienta i powrót jest wliczany w mój czas pracy (jeśli występuje pomiędzy 8 a 16 godz.), ale nadgodziny już nie. Prezes i mój kierownik twierdzą, że nie wypracowuję pełnych godzin w miesiącu, czyli np. w lipcu w sumie 168 godzin, dlatego nie są mi wypłacane nadgodziny ani nadgodziny dojazdowe, które są liczone jeszcze inaczej. Zgodnie z kodeksem pracy to pracodawca zapewnia pracę pracownikowi i to on powinien zadbać o moje codzienne ośmiogodzinne zajęcie czasu pracy. Proszę o opinię, jak to wygląda od strony prawnej. Czy rzeczywiście ja – pracownik powinienem wypracować każdy dzień minimum 8 godzin, aby wszystkie godziny nadliczbowe i nadliczbowe dojazdowe mi się wliczyły do wynagrodzenia? Czy raczej jest to kwestia umowna (słowna) z pracodawcą? – pyta czytelnik.

Pozostało 89% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Kadry i Płace
Joanna Kalinowska: Romans w pracy, czyli groźne firmowe telenowele z miłosnym wątkiem
Kadry i Płace
Martwy poród. Nadal trudno o urlop macierzyński
Kadry i Płace
Kiedy ZUS uzna, że strony zawarły umowę o pracę dla pozoru?
Kadry i Płace
Czy jest jeden „okres zimowy” w zakresie bhp?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Kadry i Płace
Współpraca sygnalistów ze związkami zawodowymi?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska