Aktualizacja: 14.07.2025 22:09 Publikacja: 24.10.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Prowadzenie postępowań wyjaśniających w związku ze skargami otrzymanymi od pracowników i innych osób nie jest zadaniem prostym. Firmy muszą wdrożyć odpowiednie procedury i zapewnić należyty standard prowadzenia postępowań wyjaśniających. Procedury są różne. Ich specyfika często różni się w zależności od tego, czego dotyczy skarga. Osoby, które są członkami komisji wyjaśniających mierzą się z licznymi wyzwaniami. Muszą zachować poufność, odpowiednio zabezpieczyć dokumenty, prawidłowo prowadzić rozmowy, a jednocześnie często wykazać się szeregiem umiejętności miękkich. W szczególności w przypadku postępowań na skutek skargi mobbingowej lub dyskryminacyjnej, kiedy rozmowa z potencjalną ofiarą może być naprawdę trudna i wywołać wiele emocji. Wszystkie postępowania wyjaśniające – zarówno te prowadzone w celu wyjaśnienia zgłoszeń złożonych na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów, jak i na skutek innych zgłoszeń mają pewne elementy wspólne. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje o tym, jak przeprowadzić prawidłowo każde postępowanie wyjaśniające i o czym przede wszystkim trzeba pamiętać.
Granica między tym, co stanowi wykonywanie zwykłych obowiązków pracowniczych a podróżą służbową, bywa płynna.
Uczniowie w wakacje mogą pracować. Należy jednak pamiętać o specjalnych wymogach związanych z zatrudnieniem osób...
Gdy pracownik wyrządził szkodę swemu pracodawcy, nie zawsze konieczne jest dochodzenie zapłaty odszkodowania prz...
Zmiany formy organizacyjnej pracodawców, przejęcia i łączenia spółek skutkują tym, że pracownik może mieć możliw...
Tylko podróż służbowa spełniająca warunki z kodeksu pracy pozwala na wypłatę diet oraz zwrotu kosztów z zastosow...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas