1 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Jakie rozwiązania zostały wprowadzone i co zmieniło się dla przeciętnego podatnika?
Bez meldunku
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami, cudzoziemiec może uzyskać numer PESEL na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (DzU z 2020 r., poz. 170 ze zm.) w związku z art. 7 ust. 2 i w zakresie określonym w art. 9 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności (DzU z 2021 r., poz. 510). To znaczące ułatwienie, biorąc pod uwagę fakt, że przytoczona podstawa prawna umożliwia takiej osobie aplikowanie bez potrzeby powoływania się na inne okoliczności uzasadniające przyznanie takiego numeru.
Czytaj też:
Cudzoziemcy dostaną PESEL, a z nim prawo do ulg i odliczeń
Do tej pory jednym ze sposobów uzyskania numeru PESEL w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium RP było złożenie wniosku o zameldowanie na pobyt czasowy. Dopełnienie tego obowiązku skutkowało uzyskaniem potwierdzenia ww. faktu oraz automatycznym nadaniem PESEL dla osoby, która aplikowała. Teraz jest to możliwe także bez uzyskania meldunku, co w przypadku osób, które tego zrobić nie mogą, będzie bardzo pomocne.
Zmiany w sposobie rozliczania
Nowe regulacje ułatwią rozliczanie się z urzędem skarbowym. Przykładem jest możliwość zalogowania się za pomocą PESEL do systemu e-PIT. W ten sposób można złożyć zeznania podatkowe za pomocą e-Deklaracji, a także skorzystać z ewentualnych ulg oraz otrzymać zwrot nadpłaty podatku w formie przelewu.
Dane Ministerstwa Finansów potwierdzają, że to coraz popularniejsza metoda składania deklaracji. Za 2020 r. aż 19,6 mln deklaracji podatkowych złożono elektronicznie, z tego ponad połowę (10,1 mln) przez usługę Twój e-PIT. Tylko 2,1 mln zeznań rocznych zostało przesłanych w wersji papierowej.
Jak widać, zainteresowanie tym sposobem staje się popularne i powszechnie stosowane.
Identyfikator podatkowy
Nowe regulacje są też ułatwieniem dla pracodawców. Mogą bez problemu wystąpić o nadanie PESEL dla celów podatkowych i tym samym dopełnić obowiązku wynikającego z obecnych regulacji.
Równocześnie warto podkreślić, że nie jest już możliwe składanie informacji od płatnika z błędnymi identyfikatorami podatkowymi podatnika (w szczególności chodzi o posługiwanie się szeregiem tych samych cyfr, w tym jedynek i dziewiątek) – wynika z informacji opublikowanych przez Ministerstwo Finansów. Na zmianę przez podatników posługujących się identyfikatorem podatkowym w postaci PESEL, którzy do dnia wejścia w życie przepisów korzystali z NIP, ustawodawca przewidział 30-dniowy termin na dokonanie odpowiednich zmian.
W przypadku nadania PESEL bądź jego zmiany należy dokonać odpowiedniego zgłoszenia do ZUS w postaci aktualizacji danych na druku ZUS ZIUA. Formularz można złożyć zarówno w wersji elektronicznej przez program Płatnik (także za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych), jak i w tradycyjnej wersji papierowej.
Jakub Mróz Immigration Associate w JP Weber
Nowelizacja przepisów jest dość istotną kwestią z punktu widzenia płatnika. Biorąc pod uwagę obecne zmiany w przedmiocie chociażby aplikowania o numer PESEL dla cudzoziemca, aktualizację obecnych przepisów należy ocenić pozytywnie. Taka osoba będzie mogła wystąpić o numer PESEL bez większych problemów. Przełoży się to na łatwiejsze załatwianie spraw podatkowych, ale nie tylko. W mojej opinii nowe regulacje przyczynią się do ujednolicenia obecnego ustawodawstwa w tym zakresie. Co więcej, będą stanowić znaczące ułatwienie dla samej procedury złożenia deklaracji podatkowej drogą elektroniczną. W dobie ogólnego dostępu do internetu jest to kierunek, w którym warto podążać.