Aktualizacja: 14.02.2025 21:45 Publikacja: 03.02.2025 09:37
Zamówienia publiczne
Foto: AdobeStock
Jako że oferta może być złożona wyłącznie do upływu terminu składania ofert, a co za tym idzie – nie może po tym czasie ulegać zmianom, niezwykle istotna pozostaje instytucja wyjaśniania treści ofert w prawie zamówień publicznych.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. DzU z 2014 r., poz. 1320) w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów czy oświadczeń. Niedopuszczalne jest jednak prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty, a także dokonywanie jakichkolwiek zmian w treści oferty poza poprawą oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych lub właśnie wyjaśnieniem oferty.
Nowe przepisy nakładają na pracodawców obowiązek raportowania wysokości płac, ale też zapewnienia obiektywnych zasad ustalania wynagrodzeń.
Przyjęte rozwiązania obejmują m.in. zniesienie obowiązku „jedności klas” w zgłoszeniach zbiorowych, zmiany w zakresie definicji oraz opłat.
Powołanie do zarządu, kontrakt menedżerski, umowa o pracę – każda z tych form ma konsekwencje w obszarze ubezpieczeń społecznych i kosztów pracy.
Nie tylko sam układ, ale sposób dążenia do jego zawarcia coraz bardziej ma przypominać klasyczną ugodę.
Uprawniony do mieszkania w lokalu socjalnym na skutek jego udostępnienia przez najemcę bez zgody wynajmującego ma status lokatora zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów.
Zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu ram prawnych zamówień publicznych wzbudziła kontrowersje wśród przedstawicieli biznesu. Ta nagła decyzja wydaje się uprzedzać wyniki nadchodzącej ewaluacji obowiązujących przepisów, torując drogę do zmian legislacyjnych, mimo braku wystarczających danych, które by je uzasadniały.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Główną różnicą pomiędzy klasycznymi i sektorowymi zamówieniami są progi, od których stosuje się reżim prawa zamówień publicznych.
Branża budowlana domaga się szlabanu dla firm azjatyckich startujących w miliardowej wartości przetargach na budowę dróg. Rząd przygotowuje w tej sprawie zmiany w przepisach.
Przestrzeganie procedur przy udzielaniu zamówień realizowanych w ramach projektów unijnych należy do kluczowych obowiązków beneficjenta, a nieprawidłowości z tym związane są jedną z najczęstszych przyczyn orzekania o konieczności zwrotu dofinansowanie.
Ważne jest, aby przygotowywać przepisy w sposób, który maksymalnie ułatwi udział w procedurze zamówień publicznych – mówi Przemysław Grosfeld, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Na każdym etapie postępowania o zamówienie publiczne należy zachować czujność, by wyeliminować ryzyko pomyłki i nie stracić zamówienia.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas