Aktualizacja: 20.03.2025 13:36 Publikacja: 03.03.2025 09:56
Foto: AdobeStock
Podmioty sektora publicznego, wydatkując środki na zaspokojenie swoich potrzeb, w szczególności w zakresie robót budowlanych lub usług (np. komunalnych), dysponują konkurencyjnymi mechanizmami pozwalającymi na realizację zadań. W szczególności zwrócić należy uwagę na dwa tryby postępowań prowadzonych na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. (dalej: PZP) oraz ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r. (dalej: PPP).
Pomimo braku preferencji co do stosowanych trybów podmioty wydatkujące środki publiczne w zdecydowanej większości decydują się na realizację swoich inwestycji i zamierzeń w ramach rynku zamówień publicznych, całkowicie wręcz pomijając możliwość wdrażania projektów w ramach PPP. Aby lepiej zobrazować skalę tego zagadnienia, wystarczy zapoznać się z danymi opublikowanymi w ramach raportu opracowanego przez Centralną Rządową Jednostkę ds. PPP w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczącego rynku PPP od roku 2009 do III kw. 2024. Przykładowo w 2023 r. łącznie w ramach PPP zawarto 8 umów, zaś do końca III kw. 2024 r. umów takich zawarto 15. Analiza wcześniejszych lat pokazuje tylko, że suma ta w zależności od roku waha się od 2 umów w 2009 r. do rekordowych 23 umów w roku 2015. Odnosząc się do zamówień publicznych, warto jedynie wskazać, że zgodnie z opublikowanymi przez Urząd Zamówień Publicznych statystykami dotyczącymi rynku zamówień publicznych, kontroli oraz środków ochrony prawnej dla III kwartału 2024 r., przez pierwsze dziewięć miesięcy roku 2024 liczba opublikowanych ogłoszeń o zamówieniu (z wyłączeniem dziedziny obronności i bezpieczeństwa) wyniosła 116 324. Różnica skali pomiędzy projektami realizowanymi w ramach PPP a rynku zamówień publicznych jest zatem kolosalna.
Firmy działające w branży kryptoaktywów w UE, w tym w Polsce, mają czas do 30 czerwca 2025 r. aby dostosować się do nowych wymogów rozporządzenia MiCA i uzyskać licencję CASP.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok, który może istotnie wpłynąć na dotychczasową linię orzeczniczą i praktykę postępowań podatkowych, a w dalszej perspektywie – na zmianę polskich przepisów dotyczących odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółek.
Przedsiębiorcy rejestrujący znak towarowy muszą podjąć kluczową decyzję: wybór odpowiednich klas towarowych zadecyduje o skuteczności ochrony marki. Błędna klasyfikacja może oznaczać nie tylko ograniczenie ochrony, ale także konieczność ponownej rejestracji.
Rząd pracuje nad nowelizacją prawa restrukturyzacyjnego, która ma m.in. pozwolić sądowi aktywnie kształtować treść układu, aby doprowadzić do jego zatwierdzenia.
Nowa definicja przewozu kabotażowego pozwoli na uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
W takich branżach, jak np. transport i budownictwo, nie powinno być nawet marginesu tolerancji dla nietrzeźwych. I to szczególnie w takich gałęziach gospodarki wprowadzenie zasady „zero tolerancji dla alkoholu” ma istotne znaczenie.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest formą realizacji inwestycji publicznych opartej na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Czy partnerstwo publiczno-prywatne jest nieprzejrzyste i stwarza ryzyko korupcji? Czy jest drogie, a jego procedura trwa zbyt długo? Obalamy mity dotyczące PPP, odpowiadając na najważniejsze pytania.
Do sprzedaży trafiło 101 apartamentów i dziesięć lokali usługowych. Gdańska Esencja będzie gotowa wiosną 2027 roku. Inwestycja Euro Stylu powstaje w ramach projektu PPP.
Doświadczenia ostatnich trzech lat nauczyły nas przykładać większą wagę do tego, co nieprzewidywalne. Należy więc zadbać, aby umowa o PPP zawierała możliwości reakcji na niezależne od stron okoliczności zewnętrzne.
Kraków przygotowuje się do rozpoczęcia gigantycznej inwestycji realizowanej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
„Nadzwyczajna klauzula” dopuszcza zmianę nie tylko w zakresie wynagrodzenia wykonawcy, ale też m.in. zakresu świadczeń czy czasowego zawieszenia wykonania umowy.
Dziś waloryzacja umowy partnerstwa publiczno-prywatnego jest koniecznością. Proces ten przebiega nieco inaczej, niż w przypadku zamówień publicznych. Liczą się przede wszystkim postanowienia samej umowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas