Aktualizacja: 03.03.2025 11:11 Publikacja: 03.03.2025 09:56
Foto: AdobeStock
Podmioty sektora publicznego, wydatkując środki na zaspokojenie swoich potrzeb, w szczególności w zakresie robót budowlanych lub usług (np. komunalnych), dysponują konkurencyjnymi mechanizmami pozwalającymi na realizację zadań. W szczególności zwrócić należy uwagę na dwa tryby postępowań prowadzonych na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. (dalej: PZP) oraz ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym z dnia 19 grudnia 2008 r. (dalej: PPP).
Pomimo braku preferencji co do stosowanych trybów podmioty wydatkujące środki publiczne w zdecydowanej większości decydują się na realizację swoich inwestycji i zamierzeń w ramach rynku zamówień publicznych, całkowicie wręcz pomijając możliwość wdrażania projektów w ramach PPP. Aby lepiej zobrazować skalę tego zagadnienia, wystarczy zapoznać się z danymi opublikowanymi w ramach raportu opracowanego przez Centralną Rządową Jednostkę ds. PPP w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczącego rynku PPP od roku 2009 do III kw. 2024. Przykładowo w 2023 r. łącznie w ramach PPP zawarto 8 umów, zaś do końca III kw. 2024 r. umów takich zawarto 15. Analiza wcześniejszych lat pokazuje tylko, że suma ta w zależności od roku waha się od 2 umów w 2009 r. do rekordowych 23 umów w roku 2015. Odnosząc się do zamówień publicznych, warto jedynie wskazać, że zgodnie z opublikowanymi przez Urząd Zamówień Publicznych statystykami dotyczącymi rynku zamówień publicznych, kontroli oraz środków ochrony prawnej dla III kwartału 2024 r., przez pierwsze dziewięć miesięcy roku 2024 liczba opublikowanych ogłoszeń o zamówieniu (z wyłączeniem dziedziny obronności i bezpieczeństwa) wyniosła 116 324. Różnica skali pomiędzy projektami realizowanymi w ramach PPP a rynku zamówień publicznych jest zatem kolosalna.
Nowa definicja przewozu kabotażowego pozwoli na uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy.
W takich branżach, jak np. transport i budownictwo, nie powinno być nawet marginesu tolerancji dla nietrzeźwych. I to szczególnie w takich gałęziach gospodarki wprowadzenie zasady „zero tolerancji dla alkoholu” ma istotne znaczenie.
Zważając na konieczność spełnienia restrykcyjnych wymogów, poprzeczka regulacyjna, a przez to próg wejścia na rynek, zostały zawieszone bardzo wysoko.
AI Act obejmuje szerokie spektrum podmiotów – zarówno dostawców, jak i użytkowników systemów AI.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Kluczową zmianę z punktu widzenia windykatorów stanowi wprowadzenie wymogu uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na wykonywanie działalności w zakresie obsługi kredytów.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest formą realizacji inwestycji publicznych opartej na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Czy partnerstwo publiczno-prywatne jest nieprzejrzyste i stwarza ryzyko korupcji? Czy jest drogie, a jego procedura trwa zbyt długo? Obalamy mity dotyczące PPP, odpowiadając na najważniejsze pytania.
Do sprzedaży trafiło 101 apartamentów i dziesięć lokali usługowych. Gdańska Esencja będzie gotowa wiosną 2027 roku. Inwestycja Euro Stylu powstaje w ramach projektu PPP.
Doświadczenia ostatnich trzech lat nauczyły nas przykładać większą wagę do tego, co nieprzewidywalne. Należy więc zadbać, aby umowa o PPP zawierała możliwości reakcji na niezależne od stron okoliczności zewnętrzne.
Kraków przygotowuje się do rozpoczęcia gigantycznej inwestycji realizowanej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
„Nadzwyczajna klauzula” dopuszcza zmianę nie tylko w zakresie wynagrodzenia wykonawcy, ale też m.in. zakresu świadczeń czy czasowego zawieszenia wykonania umowy.
Dziś waloryzacja umowy partnerstwa publiczno-prywatnego jest koniecznością. Proces ten przebiega nieco inaczej, niż w przypadku zamówień publicznych. Liczą się przede wszystkim postanowienia samej umowy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas