Reklama

Podwójne liczenie dochodu? NSA przywraca logikę systemu CFC

Dotąd fiskus i sądy odmawiały prawa do rozliczania strat przy obliczaniu hipotetycznego podatku dla zagranicznych jednostek kontrolowanych.

Publikacja: 26.08.2025 13:23

Podwójne liczenie dochodu? NSA przywraca logikę systemu CFC

Foto: Adobe Stock

Polskie przepisy dotyczące zagranicznych jednostek kontrolowanych (CFC) zawierają istotny paradoks – ten sam dochód musi być liczony dwukrotnie, ale na różnych zasadach. Po pierwsze, do obliczenia hipotetycznego podatku w celu weryfikacji, czy jednostka kwalifikuje się jako CFC. Po drugie, do faktycznego opodatkowania dochodu po stronie polskiego podatnika. Co istotne, w pierwszym przypadku można uwzględnić stratę za lata wcześniejsze, a w drugim już nie.

Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął w sierpniu 2024 roku kluczowy spór dotyczący tego, czy przy pierwszym obliczeniu – służącym ocenie, czy zagraniczna spółka w ogóle podlega polskim regulacjom CFC – można uwzględnić jej straty z poprzednich lat.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Nawigator prawny Poradnik
Małoletni a prawo do lokalu socjalnego – ochrona z wyjątkami
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Nawigator prawny Poradnik
Zmiana propozycji układowych, kiedy i jak można to zrobić
Nawigator prawny Poradnik
Condohotel w transformacji. Nowe modele, elastyczne umowy, realistyczne zyski
Nawigator prawny Poradnik
Jak budować wartość przedsiębiorstwa dzięki ochronie IP
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nawigator prawny Poradnik
Dostawca wysokiego ryzyka – kto zapłaci?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama