Przedsiębiorcom opłaca się Twój e-PIT
Po raz pierwszy przedsiębiorcy otrzymują od skarbówki wstępnie wypełnione zeznania podatkowe za 2023 rok w ramach usługi Twój e-PIT. Warto do niego zajrzeć i sprawdzić poprawność przygotowanego rozliczenia. A można to zrobić przez całą dobę z dowolnego miejsca z podłączeniem do internetu. Na stronie podatki.gov.pl wybieramy sposób opodatkowania. Z informacji zamieszczonych pod linkiem dowiadujemy się, jakie zeznanie złożyć (nowość to PIT-36, PIT-36L, PIT-28), czy przysługują nam preferencje i ulgi. Jeśli chcemy rozliczyć się przez Twój e-PIT, musimy zalogować się do e-Urzędu Skarbowego za pomocą Profilu zaufanego, mObywatela, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Druga możliwość to logowanie przez PESEL lub NIP i kwotę przychodu do zapłaty/kwotę nadpłaty w rozliczeniu za 2022 r.
Ministerstwo Finansów podkreśla, że w e-zeznaniu uwzględnione będą wszystkie informacje uzyskane od płatników, np. o dochodach z pracy na etacie, umowy zlecenia, renty czy emerytury (jeśli przedsiębiorca miał takie w 2023 r.). Pod uwagę zostaną wzięte wszystkie ulgi wskazane w informacjach przekazanych przez płatników. Przedsiębiorcy muszą natomiast sami wpisać do zeznania przychody z działalności, a rozliczający się na skali i liniówce także koszty ich uzyskania. Dopiero po ich wykazaniu można obliczyć roczny podatek oraz kwotę do dopłaty lub zwrotu.
Za skorzystaniem z rozliczenia w systemie Twój e-PIT przemawia nie tylko wygoda, ale też szybszy zwrot nadpłaconego podatku - w terminie do 45 dni, a nie do 3 miesięcy, jak w przypadku zeznań papierowych.
Czytaj więcej:
KSeF w hybrydowych konsultacjach
16 lutego rozpoczęły się konsultacje w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). W założeniu 9 spotkań ma umożliwić uzyskanie opinii różnych grup przedsiębiorców, organizacji branżowych i innych podmiotów zainteresowanych KSeF. Spotkania odbywają się w formule hybrydowej.
Tematy spotkań to: bezpieczeństwo i wydajność, faktury konsumenckie/status nabywcy, identyfikator KSeF w płatnościach, KSeF w branżach: faktoringu, dostawców mediów, paliwową, z jednostkami samorządu terytorialnego, wdrożenie KSeF w etapach i - ostatnie spotkanie pod hasłem "Wyjaśnienia, interpretacje, szkolenia"
Aby zapisać się na spotkania konsultacyjne KSeF, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie MF.
Pożegnanie z notą korygującą
Z wejściem w życie obowiązkowego KSeF, ma być likwidacja not korygujących wystawianych służących naprawie błędów w fakturach. Nabywca nie będzie mógł samodzielnie skorygować nawet drobnych błędów formalnych, a zmiany dotyczące faktur będą mogły być wprowadzane tylko przez sprzedawcę.
Przypomnijmy - KSeF miał stać się obowiązkowy w 2024 roku, lecz resort finansów wycofał się z tego planu.
- Zdiagnozowaliśmy błędy, które uniemożliwiają wprowadzenie obligatoryjnego KSeF w zakładanym terminie. Dlatego podjąłem decyzję o przeprowadzeniu zewnętrznego audytu informatycznego i przesunięciu terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF. System nie wejdzie w życie w 2024 r. Wyniki audytu będą podstawą do wskazania nowego terminu – powiedział Andrzej Domański, minister finansów.
Czytaj więcej:
SUV w firmie: prezencja przegra z kosztami?
Europejskie miasta chcą wyeliminować SUV-y ze swoich centrów i każą ich posiadaczom płacić wyższe stawki za parkowanie. W Paryżu godzina postoju to wydatek aż 18 euro! Kwestią czasu jest podobne podejście włodarzy polskich miast. Tymczasem liczba SUV-ów rośnie. Stanowią ponad połowę wszystkich sprzedawanych i rejestrowanych nowych samochodów w Europie, także w Polsce.
Część właścicieli tych samochodów, to przedsiębiorcy, którzy będą musieli poważnie przemyśleć opłacalność ich utrzymania w firmowej flocie. Chodzi nie tylko o oczywiście wyższe koszty spalania oraz wprowadzane podwyżki opłat za parkowanie, ale także wyższe wydatki na ubezpieczenie, a w przyszłości może także coś w rodzaju opłat „ekologicznych”, które będą miały zrekompensować wytwarzane przez pojazdy ilości zanieczyszczeń.
Czytaj więcej:
Rośnie liczba kontraktów na zieloną energię
Chodzi o długoterminowe kontrakty na zakup energii elektrycznej z odnawialnych źródeł zawierane bezpośrednio przez producenta energii i przedsiębiorstwo będące jej konsumentem (umowy cPPA). Od początku 2018 r. do października 2023 r. w Polsce podpisano 63 takie kontrakty. Prognozy autorów raportu „Rynek cPPA w Polsce” wskazują, że w 2024 r. może ich być o nawet 25 więcej.
Do rosnącego zainteresowania umowami cPPA przyczynią się zarówno argumenty środowiskowe (ochrona klimatu), ale też możliwość zabezpieczenia się przed wahaniami cen energii elektrycznej. Ceny negocjowane w ramach długoterminowych umów są bowiem zazwyczaj niższe od cen, jakie odbiorcy energii mogą otrzymać na rynku energii.
Obecnie głównymi odbiorcami usług świadczonych w ramach umów cPPA są duże przedsiębiorstwa i korporacje, które pochłaniają znaczne ilości energii.
Czytaj więcej: