O tym, że EXPO 2020 nie odbędzie się w pierwotnym terminie pisaliśmy już dwukrotnie (po raz pierwszy 15 kwietnia). Teraz jednak zapadła ostateczna decyzja.

Przełożenie w trzech krokach

Najpierw Dubaj, po konsultacjach w rządzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) oraz z uczestnikami wystawy, złożył na przełomie marca i kwietnia br. wniosek do Międzynarodowego Biura Wystaw Światowych w Paryżu o przełożenie wystawy EXPO 2020 w Dubaju na II połowę 2021 r.

CZYTAJ TAKŻE: Ramadan. Rola prezentu w biznesie z Bliskim Wschodem

Następnie Biuro Wystaw Światowych w Paryżu przychyliło się do rekomendacji rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Komitetu Sterującego EXPO 2020 Dubaj, aby ze względu na pandemię koronawirusa przesunąć Wystawę Światową EXPO o rok.

W celu uprawomocnienia decyzji o przesunięciu EXPO potrzebne było finalnie głosowanie państw członkowskich Biura Wystaw Światowych. Wystawa miała być w pełni oficjalnie przesunięta jeśli za zmianą terminu na późniejszy zagłosuje 2/3 państw członkowskich.

CZYTAJ TAKŻE: Perspektywy współpracy z branżą hotelarską w ZEA

I tak się stało. Głosowanie będące następstwem rekomendacji rządu ZEA oraz Komitetu Sterującego Wystawy Światowej EXPO 2020 Dubai trwało od 24 kwietnia. Wymaganą większość 2/3 głosów państw członkowskich osiągnięto już na początku maja. Jednak oficjalnie głosowanie zakończyło się dopiero 29 maja.

Teraz wiadomo już, że wystawa odbędzie się od 1 października 2021 r. do 31 marca 2022 r.

Co to oznacza dla polskich firm?

W wystawie miało brać wiele polskich firm z różnych branż, zarówno tych wiodących, jak i mniejszych, ale dobrze rokujących oferujących globalne rozwiązania. Specjalne programy (m.in. Program Partnerski) przygotowała dla nich Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

CZYTAJ TAKŻE: Czy rynkom Zatoki Perskiej grozi wstrząs popytowy?

– Ostatnie tygodnie wykorzystujemy na intensywną pracę nad dostosowaniem założeń udziału Polski w EXPO 2020 Dubaj do aktualnej sytuacji, biorąc pod uwagę gospodarcze i społeczne skutki pandemii COVID-19.  Dodatkowy rok postrzegamy jako szansę na rozbudowanie i uatrakcyjnienie naszej oferty dla przedsiębiorców. Stawiamy przed sobą wyzwanie, by przekonać ich, że udział Polski w EXPO 2020 w Dubaju to dla nich nie tylko atrakcyjny kontekst promocyjny, ale również szansa na wymierne korzyści biznesowe – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju.

CZYTAJ TAKŻE: Polscy przedsiębiorcy podbijają rynki Bliskiego Wschodu

Wszystkie nowe założenia mają znaleźć odzwierciedlenie w nowej, zaktualizowanej koncepcji programowej, która trafi pod obrady rządu.

– Dokładnie analizujemy doniesienia epidemiologiczne ZEA, nowe zalecenia organizatora, np. w zakresie przygotowywania ekspozycji, a także nowe oczekiwania, wątpliwości i plany polskich przedsiębiorców, postrzegających Bliski Wschód jako perspektywiczny rynek dla swojego biznesu – podkreśla Malinowski.