Od kilku tygodni polscy przedsiębiorcy, niezależnie od branży, planujący zagraniczną ekspansję poza Unią Europejską (UE) mogą za pośrednictwem internetu zasięgnąć aktualnej wiedzy o danym rynku trzecim (np. taryfy celne, procedury celne i formalności). To nie wszystko. Przedsiębiorcy otrzymali także możliwość zgłaszania organom Komisji Europejskiej (KE) wszelkich napotkanych barier lub mogą informować ją o naruszeniach ich praw na rynkach trzecich. Z kolei producenci żywności mają do swej dyspozycji system informacji o etykietowaniu żywności. Wszystkie trzy narzędzia służą poprawie konkurencyjności.
Eksport łatwiejszy niż myślisz
Jak mówi stare polskie powiedzenie „diabeł tkwi w szczegółach”, dlatego o ile nikt nie kwestionuje korzyści ekonomicznych i rozwojowych płynących z eksportu, to gdy przychodzi do konkretów, to niewiele firm w UE, a w Polsce tylko nieliczne mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), porywają się na podbój rynków zagranicznych poza Unią Europejską.
CZYTAJ TEŻ: Access2Markets – nowy unijny portal dla przedsiębiorców
Dlatego Komisja Europejska widząc ich potencjał i jednocześnie rozumiejąc obawy przedsiębiorców przygotowała platformę internetową Access2Markets. To specjalne narzędzie dla MŚP zainteresowanych eksportem, które pozwoli przygotować się samodzielnie wszystkim zainteresowanym od strony formalno-organizacyjnej do zagranicznej sprzedaży produktów lub usług czy też działalności gospodarczej na 120 rynkach na świecie.
Co na platformie Access2Markets znajdzie polski przedsiębiorca?
Access2Markets zastąpił dwa dotychczasowe unijne narzędzia: MADB czyli the Market Access Database oraz EU Trade Helpdesk). To publiczny portal informacyjny zawierający bogaty zasób wiedzy o dostępie do rynków krajów pozaunijnych. Choć ogólnie import nie wpływa na rozwój przedsiębiorstw i gospodarki tak jak eksport (nie tworzy wartości dodanej, a jego główne oddziaływanie budżetowe to: wpływy z VAT, akcyzy, ceł i innych opłat), to na platformie przedsiębiorcy znajdą również informacje, według jakich zasad sprowadzać produkty z krajów trzecich.
Link do platformy: https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/content
Co więc na platformie Access2Markets znajdzie polski przedsiębiorca? Poza typowymi informacji na temat warunków wywozu i przywozu towarów i usług na tymże portalu można znaleźć:
- przewodniki, krok po kroku, dotyczące wywozu/importowania towarów i usług;
- szczegółowe wytyczne dotyczące reguł pochodzenia;
- narzędzia pomagające w ocenie pochodzenia produktu;
- objaśnienia terminologii handlowej;
- informacje o sposobie i tempie znoszenia ceł na mocy umów handlowych UE;
- statystyki wymiany handlowej wraz z wykresami.
Dostęp dla przedsiębiorców do zawartości portalu jest łatwa, a informacje jak się poruszać znajdują się pod linkami:
https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/content/access2markets
Skarga na bariery
Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą wie, jak absorbujące jest to zajęcie. W przypadku rynków trzecich nierzadko mamy do czynienia z barierami w handlu lub naruszeniami zobowiązań w zakresie zrównoważonego handlu wynikającą z umów UE. Komisja Europejska widząc problem w postaci nierównego traktowania unijnych małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzące do spadku ich konkurencyjności na tychże rynkach, a nawet wypychania ich z danego rynku, przygotowała – w ramach platformy Access2Markets – nowy system składania skarg w związku z napotkanymi przeszkodami w dostępie do rynków.
CZYTAJ TEŻ: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii
Nowe narzędzie jest konsekwencją powołania przez Komisję w lipcu 2020 roku pierwszego głównego urzędnika ds. egzekwowania przepisów handlowych (CTEO), któremu powierzono zadanie nadzorowania bardziej zdecydowanych działań Komisji w zakresie egzekwowania polityki handlowej.
Link do CTEO:
https://ec.europa.eu/trade/trade-policy-and-you/contacts/chief-trade-enforcement-officer/
Wiceprzewodniczący wykonawczy i komisarz do spraw handlu Valdis Dombrovskis powiedział, że Komisja zamierza kłaść większy nacisk na prawidłowe wdrażanie umów handlowych, a skargi będą traktowane z taką samą uwagą jak wszelkie bariery w dostępie do rynków. Jednocześnie zapewnił, że system składania skarg będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych stron i przedsiębiorstw, a służby Komisji przeanalizują każdą skargę i podejmą odpowiednie działania.
Jak złożyć skargę?
Jak więc złożyć skargę? Należy wejść w poniższy link i wypełnić zgodnie ze wskazaniami:
https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/contact-form
Jak według Komisji Europejskiej należy napisać skargę i jak wygląda procedura?
- Skarżący musi szczegółowo opisać stan faktyczny oraz wymienić wszelkie działania podjęte w celu rozwiązania danego problemu.
- Jeśli problem dotyczy napotkanych barier, to trzeba je dokładnie opisać.
- Jeśli problem dotyczy naruszeń, to należy opisać ich rodzaj oraz ich wpływ na nasz biznes/naszą działalność.
- Po wniesieniu skargi skarżący zostanie poinformowany, czy zostaną podjęte działania w zakresie egzekwowania prawa.
- Służby Komisji poinformują skarżącego o treści planu działania, w którym określone mogą być odpowiednie kroki zmierzające do rozwiązania problemów opisanych w skardze, ze wskazaniem w miarę możliwości ram czasowych wdrożenia konkretnych działań.
By konkurencja rosła
Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa produkujące żywność są mocne w tym co robią, nie tylko w Polsce, ale – co ważniejsze – na rynku unijnym. Rosnący z roku na rok wewnątrzwspólnotowy eksport polskiej żywności jest powodem do naszej dumy i zazdrości ze strony konkurencji. Polska żywność wygrywa jakością i ceną.
Komisja Europejska, aby ułatwić działalność unijnym przedsiębiorstwom produkującym żywność oraz – nie ma co ukrywać – by sprzyjać podnoszeniu konkurencyjności na rynku UE przygotowała dla firm system informacji o etykietowaniu żywności Food Labelling Information System (FLIS).
CZYTAJ TEŻ: Władyczak: Mamy ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii
Jak wyjaśniła Komisja Europejska celem systemu jest pomoc dla podmiotów działających na rynku spożywczym w określeniu obowiązkowych oznaczeń oraz informacji, które powinny znajdować się na ich produktach. W praktyce więc system FLIS to kopalnia wiedzy o zasadach prawidłowego etykietowania żywności.
Umożliwia on przedsiębiorcom wybór określonej kategorii żywności (w sumie 87 kategorii) i automatyczne pobranie informacji dotyczących obowiązkowych oznaczeń, jakie należy zamieścić na etykietach w 23 językach Unii Europejskiej. Ponadto, każdy zainteresowany znajdzie linki do odpowiednich przepisów prawnych i istniejących wytycznych (39 rozporządzeń, 17 dyrektyw i 1 decyzja).
Link do FLIS:
https://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/food-labelling-information-system_en