Reklama

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce za 15 lat? Kluczowy rozwój technologiczny

Wprowadzenie w Polsce do 2040 r. czterodniowego tygodnia pracy jest realne, acz obwarowane szeregiem warunków – wynika z panelu ekonomistów „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.

Aktualizacja: 04.02.2025 06:19 Publikacja: 04.02.2025 04:50

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce za 15 lat? Kluczowy rozwój technologiczny

Foto: Adobe Stock

Hasło powszechnego czterodniowego tygodnia pracy wwierca się coraz mocniej w globalną dyskusję. W szeregu krajów przeprowadzono już pierwsze eksperymenty, które przyniosły obiecujące wyniki: mniejsza skala wypalenia zawodowego, lepsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, lepszy zdrowie fizyczne i psychiczne itd. Z drugiej strony wciąż są to wyłącznie pilotaże – czasowe, w określonej grupie zakładów itd. Na razie żaden rząd „na poważnie” nie podjął się takiej zmiany. Część analityków przestrzega przed wyciąganiem z testów daleko idących wniosków, sugerując np. efekt świeżości. Krótkoterminowo potrafimy się „spiąć”, w dłuższym horyzoncie obserwowane wzrosty efektywności mogą zanikać. Trochę podobnie było z pracą zdalną po wybuchu pandemii – początkowo firmy były zachwycone wydajnością pracowników, z czasem jednak zaczęły oczekiwać częstszej obecności w biurze.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Panel ekonomistów
Jawność wynagrodzeń jednym z lekarstw na lukę płacową
Panel ekonomistów
Stopy procentowe w dół w tym roku? Tak, ale nie w czerwcu
Panel ekonomistów
Czas skończyć z mrożeniem cen energii? Ekonomiści o decyzjach rządu
Panel ekonomistów
Czy Polsce grozi zatrzymanie procesu doganiania Zachodu? Ekonomiści komentują
Panel ekonomistów
Czy polska gospodarka jest przeregulowana? Ekonomiści komentują
Reklama
Reklama
Reklama