Reklama

CFC, czyli zagraniczna spółka zależna na celowniku fiskusa

Ze względu na szeroki katalog podmiotów objętych w Polsce reżimem CFC zagraniczne spółki, które generują dochody pasywne i są kontrolowane przez polskich podatników, mogą budzić zainteresowanie fiskusa, nawet gdy nie działają w rajach podatkowych.

Publikacja: 15.09.2025 05:10

CFC, czyli zagraniczna spółka zależna na celowniku fiskusa

CFC, czyli zagraniczna spółka zależna na celowniku fiskusa

Foto: Adobe Stock

Mechanizm CFC pojawił się w polskim prawie podatkowym w 2015 r. jako odpowiedź na zalecenia OECD (projekt BEPS) i presję Unii Europejskiej w zakresie walki z unikaniem opodatkowania. Zasadniczą ideą było „przebicie zasłony” zagranicznej spółki – jeśli podatnik faktycznie kontroluje podmiot w raju podatkowym i kumuluje tam pasywne dochody, to powinien rozpoznać je na takich zasadach, jakby sam je osiągnął.

Polski ustawodawca poszedł jednak dalej, niż wymagały tego standardy międzynarodowe. Przepisy zostały rozbudowane, a katalog kryteriów objęcia zagranicznej spółki (a później także innych podmiotów, w tym fundacji prywatnych) reżimem CFC stał się bardzo szeroki. Dziś oznacza to, że na celowniku fiskusa mogą znaleźć się również spółki działające w państwach niestosujących szkodliwej konkurencji podatkowej, jeżeli generują dochody pasywne i są w określony sposób kontrolowane przez polskich podatników.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

PIT
Garaż w 100 proc. do kosztów, choć autem jeździmy też prywatnie
PIT
Jak rozliczyć podatek dochodowy od dywidendy z zagranicy
PIT
Sprzedaż w sieci nie zawsze z podatkiem
PIT
Rząd podwyższa limit kasowego PIT. Jest gotowy projekt
PIT
Pałka przyda się w kancelarii. Prawnik może rozliczyć ją w kosztach
Reklama
Reklama
Reklama