Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 17 styczna 2008 r. (IV SA/Wr 193/07)

dotyczący uchwały rady miejskiej w Lubinie ustalającej regulaminy dla szkół na 2007 r., potwierdza stanowisko, że rada miejska nie może wyodrębnić dodatkowych funkcji uprawnionych do decydowania komu przysługują takie świadczenia.

Zadania te muszą wynikać z rozporządzenia. W regulaminach tych określono zasady wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych. W zaskarżonej uchwale organ prowadzący szkołę uznał, że dodatek do pensji przysługuje m.in. trzem rodzajom pracowników: liderowi wewnątrzszkolnemu, koordynatorowi technologii informacyjnej oraz osobie na stanowisku do spraw weryfikacji pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów. Wojewoda dolnośląski stwierdził jednak, że nauczycielom pełniącym te funkcje nie przysługują dodatkowe pieniądze. Z opinią tą zgodził się wojewódzki sąd administracyjny i unieważnił uchwałę.

Wykaz stanowisk i funkcji uprawniających nauczyciela do dodatku może określić tylko właściwy minister w rozporządzeniu (art. 30 ust. 5 pkt 3 Karty nauczyciela). Chodzi tu o rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (DzU nr 22, poz. 181 ze zm.). Z jego § 5 wynika, że do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora placówki edukacyjnej, osoby na innym stanowisku kierowniczym przewidzianym w statucie szkoły, a także wychowawcy klas, doradcy metodyczni, nauczyciele konsultacji i opiekunowie stażu.

Sąd zanalizował statuty szkół, dla których rada miejska w Lubinie jest organem prowadzącym. Na tej podstawie stwierdził, że wyodrębnione przez miasto funkcje nie pokrywają się z katalogiem ministra. Nie są tożsame ze stanowiskami nazwanymi w rozporządzeniu. Nie są to także pozycje kierownicze, które przewidywałyby statuty szkół – orzekł sąd.

Kompetencje organów prowadzących placówki oświatowe są inne. Rada miasta lub gminy określa w regulaminie m.in. wysokość stawek dodatków funkcyjnych. Ustala ona także szczegółowe warunki ich przyznawania pedagogom podejmującym się dodatkowej działalności w szkołach. Wynika to z art. 30 ust. 2 Karty nauczyciela.