Reklama
Rozwiń

Różnice między premią a nagrodą od pracodawcy

Formułując wewnątrzzakładowe przepisy płacowe, należy uważać, aby świadczenia określane jako premie nie były w istocie nagrodami, a nagrody – premiami. Zwłaszcza ta druga sytuacja może mieć niekorzystne skutki dla pracodawcy.

Aktualizacja: 19.02.2015 08:24 Publikacja: 19.02.2015 04:40

Różnice między premią a nagrodą od pracodawcy

Foto: Fotorzepa/Bartek Jankowski

Wynagrodzenie pracownika powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej przez niego pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Tak stanowi art. 78 § 1 kodeksu pracy. Szczegóły w tym zakresie ustala sam pracodawca w przepisach płacowych. Poza wynagrodzeniem zasadniczym reguluje w nich kwestie dotyczące dodatkowych składników wynagrodzenia, np. premii.

Mocny argument

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Płace
O ile wzrośnie płaca minimalna i pensje w budżetówce? Negocjacje podwyżek wciąż trwają
Płace
Najniższe wynagrodzenie od 2026 w górę. Rząd podał kwotę
Płace
Zamieszanie wokół podwyżki płacy minimalnej. „To nie może być polityczny targ”
Płace
Można zatrudnić niepełnoletniego i otrzymać nawet 13 tys. zł dofinansowania
Płace
Mniej godzin pracy za takie samo wynagrodzenie. Co na to pracodawcy?