Co miesiąc pracodawca uzyskujący dopłaty z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ma obowiązek złożyć miesięczną deklarację na druku INF-D-P. Wykazuje w niej m.in. koszty płacy w poz. 52.

W kwestii tego, co należy wpisywać w tym polu, pojawiły się wątpliwości. Wynikały z opublikowania przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (Biuro Osób Niepełnosprawnych) na swojej stronie internetowej poniższego sformułowania:

„Funkcjonujący system wsparcia zatrudnienia osób niepełnosprawnych w formie dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych uznaje koszty płacy ustawy jako całość i nie ma możliwości wnioskowania o dofinansowanie jedynie do części tych kosztów". Bo jak w tym kontekście należy rozumieć sytuację, w której pracodawca wypłaca ekwiwalent za urlop?

Sam ekwiwalent nie stanowi kosztów płacy. Tak samo jest ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Świadczenia te nie stanowią bowiem wynagrodzenia brutto pracownika ani składek obowiązkowo naliczanych od tego wynagrodzenia. Ale co ze składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?

W tej sprawie Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych zwróciła się z pytaniem do resortu pracy.

Jak wskazało MPiPS w stanowisku z 29 kwietnia 2013 r. (BON-I-52311-134-2-LK/2013), z ustawowej definicji wynika, że mimo iż sam ekwiwalent urlopowy i naliczone od niego składki społeczne nie stanowią kosztów płacy, to składki na fundusze pozaubezpieczeniowe (FP i FGŚP) już tak. Jak tłumaczy urząd, są one bowiem naliczanie od podstawy ich wymiaru, a nie od wynagrodzenia brutto.

—Edyta Sieradzka wiceprezes OBPON.ORG