Reklama
Rozwiń

Ukryte zyski w estońskim CIT

Poprawiony przez Polski Ład estoński CIT zyskuje na popularności wśród podatników. Korzyści jest sporo, jednak wciąż w przepisach kryją się niejasności i potencjalne kłopoty. Ich źródłem jest przede wszystkim poszerzenie podstawy opodatkowania o dochody z ukrytych zysków oraz wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Przepisy te budzą wątpliwości interpretacyjne.

Publikacja: 21.06.2022 22:11

Ukryte zyski w estońskim CIT

Foto: Adobe Stock

Zasadniczą ideą przyświecającą ryczałtowi od dochodów spółek, potocznie nazywanym estońskim CIT, było z jednej strony odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego do czasu podziału zysków, czyli wypłaty dywidendy, a z drugiej powiązanie podstawy opodatkowania z wynikiem finansowym. Zaletą takiego rozwiązania miało być m.in. uproszczenie rozliczeń podatkowych i zwolnienie podatników z obowiązku odrębnego ustalenia wyniku finansowego i podatkowego oraz określania różnic przejściowych. Zmiana miała być na tyle daleko idąca, że mówiło się o rewolucji podatkowej i zupełnie odrębnym reżimie podatkowym. Niestety, na skutek przepisów o ukrytych zyskach i wydatkach niezwiązanych z działalnością gospodarczą, niektóre bolączki trapiące „zwykłych” podatników, powracają do tych podlegających estońskiemu CIT.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Wakacyjna amortyzacja
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
E-commerce musi się przygotować do KSeF
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy warto prowadzić działalność w formie spółki komandytowej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Motorówki, jachty i rowery wodne podlegają amortyzacji sezonowej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Szacowanie oczekiwanych strat kredytowych wg MSSF 9 a ryzyko płynności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama