Baza klientów nie podlega amortyzacji

Nabycie bazy klientów nie musi stanowić wartości niematerialnej i prawnej, a co za tym idzie wynagrodzenie za nią może zostać ujęte w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo, jako koszt pośredni.

Publikacja: 26.06.2022 10:40

Baza klientów nie podlega amortyzacji

Foto: Adobe Stock

Tak uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 11 marca 2022 r. (0111-KDIB2-1.4010. 594.2021.1.BKD).

Wnioskodawca działa w grupie kapitałowej zajmującej się odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych. Podmioty powiązane z wnioskodawcą realizowały dotychczas kontrakty na określonym obszarze geograficznym, dotyczące odbioru odpadów z terenów niezamieszkałych, jednak z uwagi na ryzyko kar związanych z realizacją tych kontraktów podmioty te podjęły decyzję o rezygnacji z tego rodzaju działalności. W związku z tym, wnioskodawca zawarł z podmiotami powiązanymi umowy, na mocy których nabył od tych podmiotów usługę dotyczącą możliwości przejęcia realizacji tych kontraktów na określonym obszarze geograficznym. Częścią składową nabywanej usługi był zakup bazy klientów podmiotów powiązanych. Wnioskodawca wskazał przy tym, że nabycie bazy klientów ma charakter wyłącznie pomocniczy względem zasadniczej usługi, jaką jest nabycie możliwości zawarcia lub przejęcia umów z dotychczasowymi klientami podmiotów powiązanych. W rezultacie transakcja umożliwiła wnioskodawcy zawarcie umów z dotychczasowymi klientami podmiotów powiązanych. Dodatkowo, w konsekwencji zawarcia umów wnioskodawca ma możliwość osiągnięcia przychodów z działalności w tym zakresie, biorąc przy tym pod uwagę ryzyko kar, z powodu których podmioty powiązane zdecydowały się na rezygnację z prowadzenia działalności. Jak wskazywał wnioskodawca, generalnym celem nabytej usługi jest przekazanie potencjału zysku, który podmioty powiązane zdecydowały się przekazać wnioskodawcy, wobec ryzyka powstania kar. Przedmiotem usługi, o której mowa, było – zdaniem wnioskodawcy – umożliwienie wnioskodawcy rozpoczęcia realizacji obsługi odbioru odpadów dla dotychczasowych odbiorców podmiotów powiązanych. Na czynności związane z nabytą przez wnioskodawcę usługą złożyło się wysyłanie klientom powiadomień o możliwości wypowiedzenia umów i możliwości zawarcia nowych umów z wnioskodawcą, wysyłanie powiadomień o cesji umowy na rzecz wnioskodawcy, a także przekazanie mu przez podmioty powiązane listy klientów wraz z ich danymi. W związku z zawartymi umowami, wnioskodawca zobowiązał się do zapłaty wynagrodzenia na rzecz podmiotów powiązanych. Wynagrodzenie zostało ustalone w dwuetapowym procesie, a wartość wynagrodzenia została ustalona na podstawie wysokości uzyskiwanych przez podmioty powiązane przychodów w poprzednich okresach.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Komu 1,5 proc. PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak podatek u źródła wpływa na wysokość VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Hipotetyczne odsetki są kosztem uzyskania przychodów CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zostały dwa tygodnie na złożenie rocznego PIT przedsiębiorcy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak wycenić aktywa wypracowujące korzyści ekonomiczne grupowo