Dostawa towaru w zamian za usługę reklamową jest opodatkowana VAT

Przekazanie towaru w zamian za usługę reklamową wypełnia znamiona dostawy towaru i jednocześnie jest to dostawa odpłatna. Jej odpłatność polega na otrzymaniu w zamian świadczenia usługi reklamowej, gdyż przepisy nie definiują odpłatności jako świadczenia wyłącznie pieniężnego. W związku z tym taka dostawa towaru podlega opodatkowaniu VAT.

Publikacja: 04.12.2023 02:00

Dostawa towaru w zamian za usługę reklamową jest opodatkowana VAT

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 24 sierpnia 2023 r. (I SA/Rz 237/23).

Spółka zajmuje się sprzedażą markowego obuwia i z uwagi na chęć rozreklamowania swoich produktów podjęła decyzję o nawiązaniu współpracy z influencerami, którym przekazuje swoje produkty. W zamian za nie influencer zobowiązuje się do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej (m.in. w mediach społecznościowych). Spółka zaznaczyła, że wniosek dotyczy sytuacji, w których influencerzy to osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a więc zgodnie z przepisami prawa nie są zobowiązani do wystawiania faktur VAT. Jednocześnie spółka wskazała, że posiada odpowiedni regulamin, zgodnie z którym za przekazane obuwie influencer zobowiązuje się do wykonania usługi reklamowej.

Pozostało 87% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zakup tabletów – koszt czy środek trwały
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Dokumenty fiskalne mogą być przechowywane w formie elektronicznej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Sprzedajesz działkę? Możesz zostać podatnikiem VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wymiana handlowa z Ukrainą – o czym należy pamiętać
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak rozliczyć VAT od sprzedaży gier planszowych