Dostawa towaru w zamian za usługę reklamową jest opodatkowana VAT

Przekazanie towaru w zamian za usługę reklamową wypełnia znamiona dostawy towaru i jednocześnie jest to dostawa odpłatna. Jej odpłatność polega na otrzymaniu w zamian świadczenia usługi reklamowej, gdyż przepisy nie definiują odpłatności jako świadczenia wyłącznie pieniężnego. W związku z tym taka dostawa towaru podlega opodatkowaniu VAT.

Publikacja: 04.12.2023 02:00

Dostawa towaru w zamian za usługę reklamową jest opodatkowana VAT

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 24 sierpnia 2023 r. (I SA/Rz 237/23).

Spółka zajmuje się sprzedażą markowego obuwia i z uwagi na chęć rozreklamowania swoich produktów podjęła decyzję o nawiązaniu współpracy z influencerami, którym przekazuje swoje produkty. W zamian za nie influencer zobowiązuje się do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej (m.in. w mediach społecznościowych). Spółka zaznaczyła, że wniosek dotyczy sytuacji, w których influencerzy to osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a więc zgodnie z przepisami prawa nie są zobowiązani do wystawiania faktur VAT. Jednocześnie spółka wskazała, że posiada odpowiedni regulamin, zgodnie z którym za przekazane obuwie influencer zobowiązuje się do wykonania usługi reklamowej.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Komu 1,5 proc. PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak podatek u źródła wpływa na wysokość VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Hipotetyczne odsetki są kosztem uzyskania przychodów CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zostały dwa tygodnie na złożenie rocznego PIT przedsiębiorcy
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak wycenić aktywa wypracowujące korzyści ekonomiczne grupowo