Jak się pozbyć hipoteki ustanowionej na rzecz gminy

Praktyka postępowań wieczystoksięgowych wskazuje, że uzyskanie od gminnego organu podatkowego zaświadczenia o wysokości zapłaconej należności zabezpieczonej hipoteką przymusową jest wystarczające do wykreślenia wpisu hipotecznego przez sąd.

Publikacja: 30.08.2020 09:00

Jak się pozbyć hipoteki ustanowionej na rzecz gminy

Foto: Adobe Stock

Organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego (jst) coraz częściej stosują wpis hipoteczny do księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości stanowiącej własność podatnika, jako zabezpieczenie należności podatkowych.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku mikro i małych przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, działających w formie spółki prawa cywilnego (s.c.), a także jako spółka jawna (sp.j). Wszystkie wymienione formy prowadzenia działalności gospodarczej charakteryzują się tym, że przedsiębiorca (lub wspólnicy spółki) odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym, za zobowiązania powstałe w wyniku prowadzonej działalności, w tym także za zobowiązania podatkowe. Zgodnie z art. 26 ordynacji podatkowej podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za podatki wynikające z zobowiązań podatkowych.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Komu 1,5 proc. PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak podatek u źródła wpływa na wysokość VAT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Hipotetyczne odsetki są kosztem uzyskania przychodów CIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zostały dwa tygodnie na złożenie rocznego PIT przedsiębiorcy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak wycenić aktywa wypracowujące korzyści ekonomiczne grupowo