Jak się pozbyć hipoteki ustanowionej na rzecz gminy

Praktyka postępowań wieczystoksięgowych wskazuje, że uzyskanie od gminnego organu podatkowego zaświadczenia o wysokości zapłaconej należności zabezpieczonej hipoteką przymusową jest wystarczające do wykreślenia wpisu hipotecznego przez sąd.

Publikacja: 30.08.2020 09:00

Jak się pozbyć hipoteki ustanowionej na rzecz gminy

Foto: Adobe Stock

Organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego (jst) coraz częściej stosują wpis hipoteczny do księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości stanowiącej własność podatnika, jako zabezpieczenie należności podatkowych.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku mikro i małych przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, działających w formie spółki prawa cywilnego (s.c.), a także jako spółka jawna (sp.j). Wszystkie wymienione formy prowadzenia działalności gospodarczej charakteryzują się tym, że przedsiębiorca (lub wspólnicy spółki) odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym, za zobowiązania powstałe w wyniku prowadzonej działalności, w tym także za zobowiązania podatkowe. Zgodnie z art. 26 ordynacji podatkowej podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za podatki wynikające z zobowiązań podatkowych.

Pozostało 91% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Odzież to sprawa osobista
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy przedsiębiorca rozliczy ubranie w firmowych kosztach PIT
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Fiskus może żądać zapłaty przed wydaniem decyzji ostatecznej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Kto jest rzeczywistym właścicielem dla celów podatku u źródła
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Dwa odrębne świadczenia przy ładowaniu pojazdów elektrycznych