Reklama
Rozwiń

Jak się pozbyć hipoteki ustanowionej na rzecz gminy

Praktyka postępowań wieczystoksięgowych wskazuje, że uzyskanie od gminnego organu podatkowego zaświadczenia o wysokości zapłaconej należności zabezpieczonej hipoteką przymusową jest wystarczające do wykreślenia wpisu hipotecznego przez sąd.

Publikacja: 30.08.2020 09:00

Jak się pozbyć hipoteki ustanowionej na rzecz gminy

Foto: Adobe Stock

Organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego (jst) coraz częściej stosują wpis hipoteczny do księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości stanowiącej własność podatnika, jako zabezpieczenie należności podatkowych.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku mikro i małych przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, działających w formie spółki prawa cywilnego (s.c.), a także jako spółka jawna (sp.j). Wszystkie wymienione formy prowadzenia działalności gospodarczej charakteryzują się tym, że przedsiębiorca (lub wspólnicy spółki) odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym, za zobowiązania powstałe w wyniku prowadzonej działalności, w tym także za zobowiązania podatkowe. Zgodnie z art. 26 ordynacji podatkowej podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za podatki wynikające z zobowiązań podatkowych.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Strata stracie nierówna
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
KSeF. Czas przygotować się do e-fakturowania. Terminy, wymagania, kary
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wydatki na samochód wpływają na opodatkowanie IP Box
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Trudne do wyceny wartości niematerialne – rola analizy DEMPE
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Strata powstała w wyniku oszustwa może być podatkowym kosztem